1.) Lecserélhetnénk a tuhu hillshade png-it az SRTM 1 arcsec-ből generáltakra. --> picit finomabb részletezettséget kapnánk. Gondolom Old Eye-al tudunk szövetkezni.
Feltételezem, hogy ezt a csomagot kell lecserélni: http://map.turistautak.hu/tiles/shading/[zoom]/[x]/[y].png
Mondjon valaki pontos formátumot a domborzati modellre és a szintvonalas állományra, és szállítom. Ahogy mondtam, már volt próbálkozás, de nem jött össze.
A hillshade részével nem foglalkoztam soha, de esetleg rá tudok arra is nézni, vagy valakivel kooperálunk.
3.) Álmodozom 1 --> Az SRTM 1 arcsec kb 20-30m-es osztású. Ez már elég finom felbontás. Lehetne finomítani a hatalmas mennyiségű adatunk magassági értékeivel.
- pl a sok trackünkben (akár más legális forrást is lehet haszánlni) ott vannak a GPS készülékek által mért magasságok. Ezeket lehetne átlagolni és ha elég sok adat van azzal lehet pontosítani a magassági adatokat. Ez leginkább szűk völgyekben és gerinceken ad jelentős pontosítást. Pl egyik kedvencem a Vértes. Ott a régi SRTM-el azt sem látjuk, hogy van egy völgy. Így pontosíthatnánk.
Elég sokat szórakoztam különféle domborzati modellekkel ( ASTER I / II, EU-DEM, SRTM V3 ), és az a tapasztalatom ( a saját terepbejárásaimmal, illetve az etalonnak tekintett 1:10k EOV térképekkel összehasonlítva ), hogy az ASTER II és az SRTM V3 eléggé fej-fej mellett a legjobb.
Az ASTER II részletességben, jelleghelyességben picit jobb, mint az SRTM V3, az SRTM V3 viszont kevésbé zajos, és pontosabb.
Mindkettô elég jól közelíti a valóságot, nem hiszem, hogy érdemes lenne a gps-ek magassági adataival elrontani ( a tracklog vertikális pontossága ugye a horizontálisnak kb. 30%-a, és nincs mindenkinek barométer a kütyüjében ).
[ Pls. nézz rá Trackman valamelyik kimenetén, hogy a Vértes völgyei mennyire látszanak. ]
4.) Álmodozom 2 --> Lehet tovább finomítani a domborzati adatokat: Ahol a CLC szerint víz van, vagy intermittent water, vagy szántóföld, az biztosan nem lehet erősen hullámos. Ezeknél lehetne egy simítást végezni az SRTM-en. (Tudom a vízekkel ezt meg is csinálták. Nekünk azonban van pontosított felületi adatbázisunk. Itt is lehet szükség szerint használni egyéb legális forrást). Korábban a tuhu-n a teljes SRTM kapott egy simítást - beleértve a hegyeket is - hogy a lapályokon ne legyen sok szintvonal "buborék".
Ezen sokat agyaltam én is, meg sokat sz*ptam is vele.
- Alapvetôen az a probléma, hogy ha ráengedsz egy simítást az egész modellre, akkor mindenképp eltûnnek részletek. Onnan is, ahonnan nem kellene.
- Szelektíven területeket kiválasztani kézzel - nos, azt csinálgassa, akinek két anyja van ( tapasztalatból beszélek, irtózatos sz*pás, és nagyon komoly gépigénye van ).
- Egyenként kijavítgatni a hibás részeket - izé, hadd ne csináljam ezt se meg. Vagy ha mégis, akkor egy szabad szemmel, messzirôl is nagyon jól látható összegért. :P
Lenne egyébként alkalmas módszer, sokat agyaltam rajta, hogy valami olyan algoritmus kéne, ami a domborzati modellre rápakolna egy gradiens mezôt, és a gradiensek nagysága alapján minden egyes pontra alkalmazna valamilyen vektor nagyságok alapján paraméterezett ( pl. Gauss ) filtert.
Így meg lehetne oldani, hogy a sík részeken erôs legyen a szûrés, a lejtôkön pedig akár 0.
Túl a számítási igényen, ehhez kéne egy istenes ember, aki felprogramozza. Vagy ismer olyan programot, ami ezt tudja. :)
Gyakorlatban mûködô, egyszerû megoldás, ha a vizek kimaszkolják a szintvonalakat.
A sík területeken a felesleges buborékok, és ôrült spagettik a szintvonal generálásnál némi trükközéssel elég jól megritkíthatóak; az általam elôállított állományok ez utóbbi módszerrel készültek. A domborzati modell természetesen ettôl még ugyanolyan hullámos, de az árnyékolás ilyen méretû egyenetlenségeket még nem emel ki. Szóval mondhatjuk, hogy már kész is van. :)
[ előzmény: (71988) Hajo, 2017.06.25 00:05:29] |