turistautak.hu térképrészleteK+ jelzés GPS-szel
[ english
Előzmények

Lipták Rolandhozzászólásai | válasz erre | 2017.06.27 11:30:38 (72003)
Hillshade: minta:

Itt annyi a gondom, hogy ezek 256x256 pixeles png-k, ezekbôl egy 1x1 fokos szelvényben 225 db van.
Kéne tudni az indexelést, de mindegy, ez itt most részletkérdés, az 1x1 fokos cuccot elô tudom állítani anélkül is. Meg is van. Megpróbálom gmailben átdobni, remélem megkapod. Tudok másik shadert használni, tudom paraméterezni is, ez egy default.

SRTV V3 szűrés/adaptív simítás:

Köszi!
A telefon mostanában nem fog menni, meg el is felejtem ami szóban elhangzik, amilyen kipihent vagyok. :P


Ferde sík: Egy Asztal lapja vízszintes sík. A ház teteje ferde sík :-) Mindkettőn simíthatók a zajok érdemi veszteség nélkül.

Geometriai szempontból igazad van, földrajzilag nincs. :)
A sík, az a vízszinteshez közel van, általában víz hozza létre, vagy eleve vízfelület maga. A user szempontjából kevéssé relevánsak a szintvonalak, ellenben sok közülük zaj, az adatbázis méretét pedig drasztikusan növelik.
A ferde sík, az meg valami képzôdmény, nem tudod ( nem tudhatja az algoritmus ), hogy ami ott van, az zaj, vagy tényleg ott van. De többnyire tényleg ott van amúgy, tehát ha kíszûröd, akkor majdnem biztosan valós részleteket veszítesz.
Ez a veszély vízszintes terepen is fennáll, pl. az általad említett salakhalmok. A sík részeken én csökkentett felbontással dolgoztam, és kihagytam a generálásból a rövidebb zárt szintvonal loopokat. Viszont így a buborékokkal együtt eltûntek a salaklerakók, kunhalmok, stb. is. Ellenben a szintvonalas állomány mérete drasztikusan csökkent, és eltûntek a buborékok és a meanderezô-hurkolódó szintvonalkötegek is.
Nem hiszem, hogy automatizálva megoldható, hogy a kecske is jóllakjon, és a káposzta is megmaradjon.
Arra lehet esély, hogy a jelentôsebb, valóban létezô alakzatokat utólag kézzel visszaemeljük a szintvonalas állományba. Ehhez olyan emberek kellenek, akik ismerik az adott tájegységet, és hajlandóak átbogarászni mindent. Több ember, sok meló.


Szintvonalak:

Lásd O' válaszát.
Trackman mással van elfoglalva, és ôszintén szólva Kolesárnak ezeket a régi, jelképesen sem dokumentált cuccait bottal sem szívesen piszkálja. Nem csak ô, más sem.
Egyszerûbb lenne egy teljesen új garmin kimenetet megcsinálni, mint ezt reszelgetni. Amúgy van is másik garmin kimenet: a Trackmané. :)
Ezért mondom én is, hogy ha valaki megmondja, hogy mit, én legyártom, mert kb. megvan hozzá minden, néhány kattintás, meg egy kis gépidô. De nagyobb munkát nem akarok belefektetni, van más mulatságom ezen kívül, és amúgy sem használok garmin eszközt. :)

[előzmény: (71994) Hajo, 2017.06.26 18:02:13]

Hajohozzászólásai | válasz erre | 2017.06.26 18:02:13 (71994)
Hillshade: minta: http://terkep.turistautak.hu/ megnyit. Layereknél domborzatárnyékolás bekapcsol, minden más layer kikapcsol. Jobb gomb / vizsgálat (legalábbis Chrome-ban). Egy példa png itt: http://map.turistautak.hu/tiles/shading/12/2254/1436.png . Korábbi hozzászólásban a link képzési logikát írtam le. Erre gondoltál? Ez segít? 1°×1°-mintánál a hillshade-re gondoltam. Valami olyan beállítással, amit BáthoryPéter írt (pl GDAL -multidirectional beállítás).

SRTV V3 szűrés/adaptív simítás:
Program: Otthonról nyomok majd valami rész állapotról illusztrációt.
Ha küldesz egy telefonos elérhetőséget privátban, felhívlak. Írásban elég nehéz lesz.
Ferde sík: Egy Asztal lapja vízszintes sík. A ház teteje ferde sík :-) Mindkettőn simíthatók a zajok érdemi veszteség nélkül.

Szintvonalak:
Ezt is telefonon meg tudnánk beszélni. Sajnos a szerveren nem ismerem az elhelyezkedésüket, úgyhogy csak tippelni tudnék, bár lehet, hogy a download.php egy régi verziója megvan, abból rá tudnék jönni honnan veszi a szintvonalakat. Arról biztosan nem tudok nyilatkozni, hogyan dönti el MkGmap, hogy hova kerüljön egy vonal típus. Azt tudom, hogy typ-el meg lehet határozni, de a tuhu-n alapból nincs typ. Szóval ebben a kérdésben marad Old Eye, esetleg Trackman privátban?
[előzmény: (71991) Lipták Roland, 2017.06.26 13:34:06]

Lipták Rolandhozzászólásai | válasz erre | 2017.06.26 13:34:06 (71991)
- Domborzati modell: Nem tudom, hogy milyen formátum kell a Garmin kimenethez. Talán Old Eye tud segíteni(?).
- Szintvonalak: Amennyire tudom simán mp-ben vannak. Valamikor nagyon régen Kolesár generálta le őket. Ebből veszi a Mkgmap is amikor a kimenetet generálja.


Ez lenne a lényeg. Legutóbb O'-val végigmentünk ugyanezen, és nem sikerült. A Garminhoz - úgy emlékszem - img kellett amúgy. Meg az rémlik, hogy az új szintvonal a felületek alá került, és nem jöttünk rá, hogyan lehet följebb hozni.
Mondjuk azóta O' is jobban képben van a szerverrel kapcsolatban, lehet, hogy most már egyszerûbben menne.


Szerintem 5m-es feleslegesen sok. 10m elég lenne.

Ez nem gond, ritkítani 1 db utasítás mp.wizben. Ha sûríteni kéne, az lenne gáz, akkor le kellene újra gyártani az egészet.


- Hillshade: Ez a raszteres kimenet fölé kellene a friss SRTM v3-ból. Lásd az előbbi link struktúrát. A szokásos 256×256 méretű csempék kellenek a különféle zoom szentekre.

Sosem csináltam még, megnézem otthon, hogy tudok-e? A linkhez nincs jogosultságom. Viszont sokat segítene, ha kapnék mintát, hogy olyat kell csinálni. :)


--> Van kedved generálni egy példa csomagot egy rész területre? Pl N48 E17 1°×1° részre?

Kompletten megvan az ország területe kis túlnyúlással. Vágjak ki belôle? :)
Itt is az van, mint amit egyel visszább mondok: Az a legjobb, ha kapok konkrét mintát a jelenlegi 3" állományokból, mert akkor jó eséllyel pont olyat tudok csinálni, azonos paraméterezéssel, csak nagyobb felbontásban. :)


Valamilyen adaptív szűrést alkalmazhatott Trackman, mert pl a Sárréten Inotánál levő két salakhalom szinte teljesen ki van szűrve (innen látszik, hogy a sík vidéken ő is alkalmazott valami szűrést), míg a hegyeken/völgyeken láthatóan nem csökkent a völgy mélysége, vagy gerinc magassára. Ez jó!

Khm. Ahogy említettem, a domborzatot én követtem el. :D
Trackman megmondta, hogy milyen formátumra van szüksége, hogy mûködjön, küldött mintát, én megcsináltam, ô berakta a gyártásba.


4.) Magam is azon dolgozom most, hogy programozzak egy olyan feldolgozó szoftvert, amivel adaptívan meg lehet szűrni a STRM v3-t. Haladok vele.

Ennek kíváncsi lennék a matekjára. Már, ha nem kell megölnöd, miután elmondod. ;)


c. vízszintes területek
d. sík területek (akkor is ha az egy ferde sík)


Itt pont az a gond, hogy a vízszintes nem vízszintes, és a sík, az nem sík, tehát valamilyen mozgó mintavételi mezôt kell meghatározni, és azon belül nézni mondjuk az eltérések nagyságát és jellegét, és úgy eldönteni, hogy ahhoz hozzá kell-e nyúlni, vagy sem?
[ Ezt a fede sík dolgot pedig nem egészen értem ]



[előzmény: (71990) Hajo, 2017.06.26 12:03:35]

Hajohozzászólásai | válasz erre | 2017.06.26 12:03:35 (71990)
Szia Roland,
1.)
- Domborzati modell: Nem tudom, hogy milyen formátum kell a Garmin kimenethez. Talán Old Eye tud segíteni(?).
- Szintvonalak: Amennyire tudom simán mp-ben vannak. Valamikor nagyon régen Kolesár generálta le őket. Ebből veszi a Mkgmap is amikor a kimenetet generálja. Szerintem 5m-es feleslegesen sok. 10m elég lenne. Ennek a helyeét talán Old Eye meg tudja mondani, illetve, hogy van-e valamilyen spec követelmény, vagy egyáltalán hol van a mostani file.
- Hillshade: Ez a raszteres kimenet fölé kellene a friss SRTM v3-ból. Lásd az előbbi link struktúrát. A szokásos 256×256 méretű csempék kellenek a különféle zoom szentekre.
--> Van kedved generálni egy példa csomagot egy rész területre? Pl N48 E17 1°×1° részre?

3.) Megnéztem Trackman tuhu 5m szintvonalas kimenetét. Szintvonalak alapján valóban sokkal jobban közelít a valósághoz és jellegre jól illeszkedik az SRTM v3-hoz, mint a régi tuhu kimenet. Valamilyen adaptív szűrést alkalmazhatott Trackman, mert pl a Sárréten Inotánál levő két salakhalom szinte teljesen ki van szűrve (innen látszik, hogy a sík vidéken ő is alkalmazott valami szűrést), míg a hegyeken/völgyeken láthatóan nem csökkent a völgy mélysége, vagy gerinc magassára. Ez jó!
Még nézem majd a tapasztalati mélység és magasság értékekhez, de így is sokkal jobb. Nézek majd valamit, hogy mennyi lehetőség van a track-beli magasságok alapján. Ennek tapasztalatom szerint csak völgyben vagy szűk gerincen van értelme (ha van).
Ez a jelleg kellene a raszteresre is hillshade-ként. (lásd előbb).

4.) Magam is azon dolgozom most, hogy programozzak egy olyan feldolgozó szoftvert, amivel adaptívan meg lehet szűrni a STRM v3-t. Haladok vele.
Most ott tartok, hogy azonosítani tudom az alábbi pont típusokat:
Fontos pontok (ezek nem szűrhetők. Ezek adják a domborzat jellegét):
a. lokális csúcsok, gödrök
b. konvex és/vagy konkáv területek (és ezek mennyire íveltek).
Nem fontos (azaz szűrhető) pontok:
c. vízszintes területek
d. sík területek (akkor is ha az egy ferde sík)
c és d pontokat lehet és kell szűrni, simítani (hogy ne legyen annyi szintvonal hurok). A kérdés a paraméterezésen van és majd a szűrés módján. Ezen belül c-t kell legjobban szűrni.
Számítási teljesítmény itt kevésbé probléma, mert jó esetben egyszer kell majd lefuttatni. (kivéve a sok futást a finomhangolás során). Majd jelzem, hogy mire jutok.
Az a tervem, hogy a SRTM geotif-ből készítek spec szűrtet a programmal. Ebből lehet majd generálni hillshade-t, szintvonalat és domborzat modellt (Garmin alá).
[előzmény: (71989) Lipták Roland, 2017.06.26 11:03:17]

Lipták Rolandhozzászólásai | válasz erre | 2017.06.26 11:03:17 (71989)
1.) Lecserélhetnénk a tuhu hillshade png-it az SRTM 1 arcsec-ből generáltakra. --> picit finomabb részletezettséget kapnánk. Gondolom Old Eye-al tudunk szövetkezni.
Feltételezem, hogy ezt a csomagot kell lecserélni: http://map.turistautak.hu/tiles/shading/[zoom]/[x]/[y].png


Mondjon valaki pontos formátumot a domborzati modellre és a szintvonalas állományra, és szállítom. Ahogy mondtam, már volt próbálkozás, de nem jött össze.
A hillshade részével nem foglalkoztam soha, de esetleg rá tudok arra is nézni, vagy valakivel kooperálunk.


3.) Álmodozom 1 --> Az SRTM 1 arcsec kb 20-30m-es osztású. Ez már elég finom felbontás. Lehetne finomítani a hatalmas mennyiségű adatunk magassági értékeivel.
- pl a sok trackünkben (akár más legális forrást is lehet haszánlni) ott vannak a GPS készülékek által mért magasságok. Ezeket lehetne átlagolni és ha elég sok adat van azzal lehet pontosítani a magassági adatokat. Ez leginkább szűk völgyekben és gerinceken ad jelentős pontosítást. Pl egyik kedvencem a Vértes. Ott a régi SRTM-el azt sem látjuk, hogy van egy völgy. Így pontosíthatnánk.


Elég sokat szórakoztam különféle domborzati modellekkel ( ASTER I / II, EU-DEM, SRTM V3 ), és az a tapasztalatom ( a saját terepbejárásaimmal, illetve az etalonnak tekintett 1:10k EOV térképekkel összehasonlítva ), hogy az ASTER II és az SRTM V3 eléggé fej-fej mellett a legjobb.
Az ASTER II részletességben, jelleghelyességben picit jobb, mint az SRTM V3, az SRTM V3 viszont kevésbé zajos, és pontosabb.
Mindkettô elég jól közelíti a valóságot, nem hiszem, hogy érdemes lenne a gps-ek magassági adataival elrontani ( a tracklog vertikális pontossága ugye a horizontálisnak kb. 30%-a, és nincs mindenkinek barométer a kütyüjében ).

[ Pls. nézz rá Trackman valamelyik kimenetén, hogy a Vértes völgyei mennyire látszanak. ]


4.) Álmodozom 2 --> Lehet tovább finomítani a domborzati adatokat: Ahol a CLC szerint víz van, vagy intermittent water, vagy szántóföld, az biztosan nem lehet erősen hullámos. Ezeknél lehetne egy simítást végezni az SRTM-en. (Tudom a vízekkel ezt meg is csinálták. Nekünk azonban van pontosított felületi adatbázisunk. Itt is lehet szükség szerint használni egyéb legális forrást). Korábban a tuhu-n a teljes SRTM kapott egy simítást - beleértve a hegyeket is - hogy a lapályokon ne legyen sok szintvonal "buborék".

Ezen sokat agyaltam én is, meg sokat sz*ptam is vele.
- Alapvetôen az a probléma, hogy ha ráengedsz egy simítást az egész modellre, akkor mindenképp eltûnnek részletek. Onnan is, ahonnan nem kellene.
- Szelektíven területeket kiválasztani kézzel - nos, azt csinálgassa, akinek két anyja van ( tapasztalatból beszélek, irtózatos sz*pás, és nagyon komoly gépigénye van ).
- Egyenként kijavítgatni a hibás részeket - izé, hadd ne csináljam ezt se meg. Vagy ha mégis, akkor egy szabad szemmel, messzirôl is nagyon jól látható összegért. :P

Lenne egyébként alkalmas módszer, sokat agyaltam rajta, hogy valami olyan algoritmus kéne, ami a domborzati modellre rápakolna egy gradiens mezôt, és a gradiensek nagysága alapján minden egyes pontra alkalmazna valamilyen vektor nagyságok alapján paraméterezett ( pl. Gauss ) filtert.
Így meg lehetne oldani, hogy a sík részeken erôs legyen a szûrés, a lejtôkön pedig akár 0.
Túl a számítási igényen, ehhez kéne egy istenes ember, aki felprogramozza. Vagy ismer olyan programot, ami ezt tudja. :)

Gyakorlatban mûködô, egyszerû megoldás, ha a vizek kimaszkolják a szintvonalakat.
A sík területeken a felesleges buborékok, és ôrült spagettik a szintvonal generálásnál némi trükközéssel elég jól megritkíthatóak; az általam elôállított állományok ez utóbbi módszerrel készültek. A domborzati modell természetesen ettôl még ugyanolyan hullámos, de az árnyékolás ilyen méretû egyenetlenségeket még nem emel ki. Szóval mondhatjuk, hogy már kész is van. :)



[előzmény: (71988) Hajo, 2017.06.25 00:05:29]

Hajohozzászólásai | válasz erre | 2017.06.25 00:05:29 (71988)
Szia,
"...Trackman kimenetei már legalább fél éve SRTM V3-al mennek..."
"...nálam megvan minden legyártva..."

Na ez jó hír. :-)
Arra gondoltam, hogy:
1.) Lecserélhetnénk a tuhu hillshade png-it az SRTM 1 arcsec-ből generáltakra. --> picit finomabb részletezettséget kapnánk. Gondolom Old Eye-al tudunk szövetkezni.
Feltételezem, hogy ezt a csomagot kell lecserélni: http://map.turistautak.hu/tiles/shading/[zoom]/[x]/[y].png
2.) Használhatnánk jobb árnyékolási módszert. (jelenleg "bal-felülről" süt a nap és árnyékot ad a völgy ezen oldalán. De pl a völgy "jobb-alsó" oldala nem lesz "napos". Ott semmi nem jelzi, hogy meredek a terep). Lásd pl a Burok-völgynél. Mit tehetnénk? pl:
a. Lehetne a jelenlegi alpha 8bit png-k helyett grayscale+alpha. Így megoldható lenne az árnyék és napsütés + az átlátszóság kérdése is. Pl árnyék --> fekete szín + 50% alpha. napsütés: fehér + 50% alpha.
b. Alternatíva lehetne egy a GoogleMaps domborzathoz hasonló hillshade algoritmus (egy völgy mindkét lejtős oldala árnyékos). Lásd pl a Burok-völgynél
3.) Álmodozom 1 --> Az SRTM 1 arcsec kb 20-30m-es osztású. Ez már elég finom felbontás. Lehetne finomítani a hatalmas mennyiségű adatunk magassági értékeivel.
- pl a sok trackünkben (akár más legális forrást is lehet haszánlni) ott vannak a GPS készülékek által mért magasságok. Ezeket lehetne átlagolni és ha elég sok adat van azzal lehet pontosítani a magassági adatokat. Ez leginkább szűk völgyekben és gerinceken ad jelentős pontosítást. Pl egyik kedvencem a Vértes. Ott a régi SRTM-el azt sem látjuk, hogy van egy völgy. Így pontosíthatnánk.
4.) Álmodozom 2 --> Lehet tovább finomítani a domborzati adatokat: Ahol a CLC szerint víz van, vagy intermittent water, vagy szántóföld, az biztosan nem lehet erősen hullámos. Ezeknél lehetne egy simítást végezni az SRTM-en. (Tudom a vízekkel ezt meg is csinálták. Nekünk azonban van pontosított felületi adatbázisunk. Itt is lehet szükség szerint használni egyéb legális forrást). Korábban a tuhu-n a teljes SRTM kapott egy simítást - beleértve a hegyeket is - hogy a lapályokon ne legyen sok szintvonal "buborék".

Mit szóltok? 1.) és 2a/2b.) azért nem NASA.
3-4-hez már kell komoly programozási munka.
[előzmény: (71985) Lipták Roland, 2017.06.24 18:14:42]

Lipták Rolandhozzászólásai | válasz erre | 2017.06.24 18:14:42 (71985)
Azzal speciel nincs, de Trackman kimenetei már legalább fél éve SRTM V3-al mennek.
Eddig nem tűnt fel senkinek. :)

A lényeg, hogy nálam megvan minden legyártva, a többi csak konverzió kérdése. Feltéve, hogy valaki meg tudja fogalmazni, hogy pontosan mi az, amire szükség van. Ezt azért mondom, mert pár éve már gyártottam egy szet domborzatot EU-DEM-ből, és nem sikerült kicserélni rá a mostanit.
[előzmény: (71984) Hajo, 2017.06.24 11:25:05]

Hajohozzászólásai | válasz erre | 2017.06.24 11:25:05 (71984)
Van valakinek tapasztalata GDAL hillshade-el:
Friss SRTM-ből kellene hillshade tile-ket (csempéket) készíteni.

Miért?
- 2015-ben megjelent a STRM 1 arcsec adatkészlet. Jó lenne egy frissebb domborzati árnyékolás (most még mindig a STRM 3 arcsec adatokat haszánljuk. Ez viszont háromszor nagyobb felbontású),
- illetve van fejlettebb árnyékoló algoritmus is. Ezt már kezeli a 2.2-es GDAL.

Jó lenne egy futtatás. Csak nem tudom hogyan kell használni...
Köszi


Bejelentkezés név:  jelszó:   tárolás [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a geocaching.hu oldalon is használhatod!

[ kezdőlap ] [ térkép ] [ + felmérések ~ ] [ + útvonalak ~ ] [ + poi ~ ] [ belépés ] [ faq ] [fórum] [email]

A weboldal működése és tartalma folyamatos fejlesztés alatt áll, köszönettel vesszük az észrevételeket a fejlesztési ötletek oldalon.
A turistautak.hu-ra feltöltött track-eket és a letölthető térképeket, azaz térképi adatbázist az ODbL licencnek megfelelően bárki használhatja.
Minden egyéb anyag előzetes írásbeli engedély nélkül csak magáncélra használható fel. jogi tudnivalók