turistautak.hu térképrészleteK+ jelzés GPS-szel
[ english
Előzmények

Andreashozzászólásai | válasz erre | 2012.06.06 21:59:19 (55349)
De. A több látható műhold azért előnyös, mert így nagyobb eséllyel tud kiválasztani 3+1-et az ideális elrendezésből. Véleményem szerint amikor egy helyben állsz és a pozíciód mászik az egyik irányba, majd egyszercsak élesen irányt vált és egy másik irányba mászik el, akkor válthat a műholdak között. De ez csak tipp.
[előzmény: (55348) Arti (junior), 2012.06.06 21:32:26]

Arti (junior)hozzászólásai | válasz erre | 2012.06.06 21:32:26 (55348)
No, várjunk egy kicsit: ...éppen melyik négy műholdat használja a vevő...
Ez ugye nem azt jelenti, hogy egyszerre négynél több műholdat nem használ a helymeghatározásra?
[előzmény: (55347) Andreas, 2012.06.06 21:29:46]

Andreashozzászólásai | válasz erre | 2012.06.06 21:29:46 (55347)
Köszönöm! :)
Sajnos az nem derül ki a műhold nézetből, hogy éppen melyik négy műholdat használja a vevő.
[előzmény: (55339) Old Eye, 2012.06.06 17:53:49]

Old Eyehozzászólásai | válasz erre | 2012.06.06 17:53:49 (55339)
A kulcsmondat:

...Ezen a kockán belül lehet a pozíciónk. Ha a műholdak alacsonyabban vannak, akkor a csúcsára állított kocka függőlegesen nyúlik, a vízszintes kiterjedése és ezzel együtt a vízszintes pozícióhiba csökken, a függőleges hiba viszont nő. Ha a műholdak magasabban vannak (egymáshoz közel) akkor pedig a vízszintes hiba nő és a függőleges csökken.

Köszönöm! Jól magyarázol! Arra nem gondoltam, hogy a vízszintes hiba mértéke nemcsak a mûholdak egymáshoz való helyzetétôl függ, hanem éppeni magasságuktól is.

Most, hogy világossá vált számomra, mint jelent a hangsúlyos kör a mûholdak pozícióit ábrázoló képernyőn, vissza is kapcsolom a GPS-emen. Így már látni fogom, adott pillanatban mennyire támaszkodhatom a GPS pontosságára.
[előzmény: (55337) Andreas, 2012.06.06 17:34:17]

Andreashozzászólásai | válasz erre | 2012.06.06 17:34:17 (55337)
A GPS magassági hibája úgy tudom hogy a geometriára vezethető vissza. A pozíciónk meghatározásához ugye 3 műhold kell:
1 műholdtól való távolság ismeretében egy gömbhéjon lehet a pozíciónk, 2 ismert műholdtávolság esetén a két gömb metszésvonalán ami egy kör, és 3 ismert műholdtávolság esetén pedig 2 pontban lehetünk. Mivel ebből egy magasan a föld felett van, az kiesik. (egyébként kell +1 műhold a GPS pontatlan órája miatt, de ez most nem lényeges)

Mivel a távolságmérésnek mindig van hibája, a gömbök valójában labdákként képzelendők el, ahol a sugár 20000 km fölött van. Ha egy távolságmérés hibáját 5 méternek vesszük akkor héjuk pedig 5 méter vastag. Ekkor már nem beszélhetünk metszéspontról. Ha a 3+1 műhold - ideális pozícióban - egy fejre állított 90 fokos csúcsszögű piramis sarkain helyezkedik el, aminek mi állunk a csúcspontjában, akkor könnyen belátható hogy egy csúcsára állított kocka alakzatot metszenek ki egymásból a héjak.
Ezen a kockán belül lehet a pozíciónk. Ha a műholdak alacsonyabban vannak, akkor a csúcsára állított kocka függőlegesen nyúlik, a vízszintes kiterjedése és ezzel együtt a vízszintes pozícióhiba csökken, a függőleges hiba viszont nő. Ha a műholdak magasabban vannak (egymáshoz közel) akkor pedig a vízszintes hiba nő és a függőleges csökken.

Sajnos a valóságban minél alacsonyabban látszanak a műholdak, annál nagyobb utat kell megtennie a mikrohullámnak az ionoszférában, ami jelentősen növeli a hibát, így egy bizonyos szög alatt látszó holdakat ki is zárják a GPS vevők a számításból.

A műholdak ideális pozícióban 45 fok magasságban látszanak nekünk, ezért a 45 fokos kört meg is jelenítik a GPS-ek a műholdképernyőn egy kör formájában. Ha ezen belül vannak a használt műholdak, a függőleges pontosság nagyobb, a vízszintes kisebb, ha kívül akkor fordítva. Mivel a külső gyűrű területe 3x akkora, mint a belső köré, továbbá a műholdak látszólagos sebessége felettünk nagyobb, könnyen belátható hogy jóval többször fog a GPS kisebb függőleges pontosságú geometriával mérni.

A függőleges (VDOP) és vízszintes (HDOP) hibát egy-egy számmal szokták jellemezni, aminek nem méter a mértékegysége, a Garmin vevőkre jellemző, hogy számolnak valahogy egy méteres értéket, amit EPE-nek hívnak. Fontos tudni hogy ezek számok a műholdak elhelyezkedése alapján vannak számolva, de például a városokban a visszavert jelek miatti hibáról nem tud a készülék. Így fordulhat elő, hogy 5 méteres pontosságot ír a vevő, de a kis nyíl meg két utcával odébb kóborol.
[előzmény: (55335) Old Eye, 2012.06.06 12:15:50]

Old Eyehozzászólásai | válasz erre | 2012.06.06 12:15:50 (55335)
Ez a valóság. Sarkítottan fogalmazva a pilóta azért kell, hogy le tudjon szállni a gép. Szinte minden egyebet elvégzi a komputer.

Anno dolgoztam egy projektben, egy programot készítettünk, mely számon tartotta, a repülôgép melyik csomagtároló rekeszébe mennyi súlyt pakoltak - ezeket az információkat a fedélzeti számítógép nagyon is használta. A programot egy hónap alatt írtuk meg, de egy évig tesztelték tôlünk, fejlesztôktôl függetlenül több, egymásról nem tudó csapattal.

Vgyuri - ha tudnál linket küldeni, amin megvilágosodhatnék, vertikális GPS mérés miért pontatlan, megköszönöm!
[előzmény: (55334) Bryan, 2012.06.06 11:57:25]

Bryanhozzászólásai | válasz erre | 2012.06.06 11:57:25 (55334)
Ez durva!
[előzmény: (55333) Vgyuri, 2012.06.06 11:34:30]

Vgyurihozzászólásai | válasz erre | 2012.06.06 11:34:30 (55333)
A GPS magasságadatának a pontossága hivatalból (matematikai okokból) 3x annyit téved, mint a vízszintes hibája. De mivel az EGNOS csak a vízszintes pozíciót javítja (ha javítja), a függőleges hiba az alap 15 méteres vízszintes hiba 3x-osáig (45 m) tévedhet minden beavatkozás nélkül. De szerintem az amcsik a magasságot különösen rugdossák, hogy lehetetlenné tegyék a rakéták, bombák vezérlését a civil GPS jel alapján.

A repülésben, főleg leszállásnál sehol sem használják a GPS magasságot a fenti ok miatt. Inkább hasznáhatják a korrigált vízszintes pozíció alapján a NIMA adatbázisból vett magasságot, de leszállásnál még az sem elég pontos. Ahol műszer egyáltalán beleszólhat a leszállásba, ott a rádió-magasságmérőt használják. Az nagyon pontos, csak éppen pontosan maga alá mér, attól még elütheted az előtted levő jegenyefát. Ezért elsődleges a pilóta szeme, meg komolyabb reptéren a besiklópályát geometrikusan kijelölő ILS rádiónavigációs rendszer.
[előzmény: (55329) Old Eye, 2012.06.06 11:11:47]

Old Eyehozzászólásai | válasz erre | 2012.06.06 11:11:47 (55329)
A GPS-ek magasságadatai valóban pontatlanabbak. Elôttem nem világos technikai okok miatt a GPS-ek vertikális mérésadatai sokkal nagyobb szórást mutatnak, mint a horizontálisak. Úgy tudom, ez a jelenség a repülésnél is létezik, a légifolyósók keskenyek, de magasak - két gép közel el tud menni egymás mellett, de egymás alatt lényegesen nagyobb távolságot kell tartaniuk. Leszálláskor a gép éppeni magassága a betontól a mûszerek szerint csak tájékoztató jellegû, nézni kell a kifutót. Több évtizedes infó. Lehet, hogy már változott a helyzet. A szakemberek majd helyretesznek.
[előzmény: (55324) Bryan, 2012.06.06 11:02:38]

Bryanhozzászólásai | válasz erre | 2012.06.06 11:02:38 (55324)
Nem szükséges a méterre pontos magasságot megadni, bőven elég azt amit a gps rögzített akkor, amikor leszúrtad az útvonalpontot akkor! A POI-k túlnyomó részének ezen adatai inkább csak tájékoztató jellegűek (ha ez esetleg mégsem így lenne, elnézést kérek!) :)
[előzmény: (55317) Vgyuri, 2012.06.06 10:47:05]

Vgyurihozzászólásai | válasz erre | 2012.06.06 10:47:05 (55317)
Csak azokat tudom, amiken geodéziai pont van, onnan puskázom az adatot, méterpontos mérésre az én GPS-eim sem alkalmasak :-(
[előzmény: (55315) Bryan, 2012.06.06 10:02:47]

Bryanhozzászólásai | válasz erre | 2012.06.06 10:02:47 (55315)
1.: Basa-halom: te hoztad létre a POI-t Basahalom néven, szerkeszteni is tudod (nevét, koordinátáit, amit szeretnél).
2.: Kamarás-halom magassága szerepel a POI adatlapján
3.: ok, javítottam, a földdepót nem rögzíteném külön POI-ba, teljesen feleslegesnek tartom

Amit kérek:
az újrafeltöltött track-ben van néhány régi POI, amiknek a magasság adata hiányzik:
- Hegyes-halom
- László-halom
- Szántay-halom
- Nagysándor-halom

és van néhány új POI, amiknek szintén hiányzik a magasság adata:
- Szepes-halom
- Névtelen-halom
- Mérföld-halom

Ha ezeket átküldenéd nekem e-mailben (ne terheljük ezzel a fórumot), akkor javítanám amit kell.
[előzmény: (55300) Vgyuri, 2012.06.05 20:55:00]

Vgyurihozzászólásai | válasz erre | 2012.06.05 20:55:00 (55300)
1. A Basahalom egybe van írva. (Történelmi oka van.) Magassága 116 méter
2. A Kamarás-halom magassága 121 méter
3. A Görbe-halom koordinátája volt rossz, a most feltöltött új kunhalmok.gpx-ben levő adat jó. (47° 31.446'É 21° 34.352'K) A magassága 120 m.
A régit is meg lehet tartani Földdepó néven. Magassága nincs.
A szöveg, amit írtam, tartalmilag rossz, ezért is próbáltam kétszer is megváltoztatni, de nem sikerült. A lényeg, hogy a Görbe-halmot nem kell félteni, be is van kerítve. A sirámaim a földdepóra vonatkoznak.
[előzmény: (55259) Bryan, 2012.06.04 10:20:15]

Bryanhozzászólásai | válasz erre | 2012.06.04 10:20:15 (55259)
Néhány kérdés a track-el kapcsolatban:
1. A Basa-halomnak ténylegesen ez a neve: Basahalom? Ez tényleg az úttól 7 méterre van?
2. Egyik halomnak sem látom a magasság adatát kitöltve. Így nem is fog az a térképen megjelenni, csak N/A értékkel (openmaps-es térképen).
[előzmény: (55252) Vgyuri, 2012.06.04 07:45:37]

Vgyurihozzászólásai | válasz erre | 2012.06.04 07:45:37 (55252)
Sikerült kicsit megkeverni a lekvárt. Még márciusban feltöltöttem a Görbe-halom (helye) nevű tracket. Mellékelt gpx-fájlban a Görbe-halom koordinátája rossz, egyszerűen összetévesztettem az egymás közelében levő két dombot. Tehát újra be kellene rajzolni, remélem a feltöltött kunhalmok.gpx a régi helyére került. Megpróbáltam a leírást az új helyzethez alakítani, átszerkesztettem, letároltam, de nem változik. Mivel magát a megnevezést is megváltoztattam (töröltem a helye szót), lehet, hogy új felmérésként van tárolva?


Bejelentkezés név:  jelszó:   tárolás [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a geocaching.hu oldalon is használhatod!

[ kezdőlap ] [ térkép ] [ + felmérések ~ ] [ + útvonalak ~ ] [ + poi ~ ] [ belépés ] [ faq ] [fórum] [email]

A weboldal működése és tartalma folyamatos fejlesztés alatt áll, köszönettel vesszük az észrevételeket a fejlesztési ötletek oldalon.
A turistautak.hu-ra feltöltött track-eket és a letölthető térképeket, azaz térképi adatbázist az ODbL licencnek megfelelően bárki használhatja.
Minden egyéb anyag előzetes írásbeli engedély nélkül csak magáncélra használható fel. jogi tudnivalók