Megint találtam olyan pontsűrűséggel rajzolt vonalakat, hogy lebólintottam az asztalt. (És az a baj, hogy olykor nem csak kezdőknél, hanem még aktívabb térképszerkesztőknél is tapasztalható ez.) És most hogy hirtelen utánanéztem a wikiben, úgy tűnik, a mai napig nincs a leírásban az ezzel kapcsolatos irányelv, illusztrált példa, a 'húrmódszer' ajánlása. Nekem sajna nincs időm wikizni, de ha valakinek van erre kapacitása, kérem írja meg ezt. Pl. anélkül, hogy mélyebbre mennénk a mérési hiba meg a statisztikai szóródás fogalmaiba, van két nagyon egyszerű, ökölszabályként használható javaslatom (de lehet, hogy már korábban is volt erről szó):
1. Nagyítás (ön)korlátozása: A vonalvezetés (vonalak, poligonok) rajzolásakor legfeljebb annyira szabad belenagyítani a térképbe, amíg a vonalmérték legalább 40-50 métert mutat. (Értem ezt az átlagos szekérutas-ösvényes terepre - autópálya rajzolásakor fele ekkora nagyítás is elég.) Ami ezen a nagyításon nem látszik, azt nincs miért lekövetni, és amelyik vonal ezen a nagyításon túl sűrűnek látszik, az tényleg az. (Nyilván precíz illesztések végzése, rövid szakaszok szerkesztése esetén indokolt lehet erősebb nagyítás - fentiek az effektív vonalvezetésre vonatkoznak.)
2. Húrmódszerrel rajzolás: deklaráltan, a hivatalos leírásban is erősen ajánlottá (hogy ne mondjam kötelezővé) kellene tenni. Szerintem gyakorlatilag TILOS egy vonalat elejétől végéig, a track vonalát követve szórt node-okkal rajzolni, ehelyett: letesszük a vonal végpontjait, és közbülső pontokkal a szükséges mértékben, fokozatosan húzzuk a vonalat a trackre - először a markánsabb töréspontoknál, majd a finomabbaknál is, de csakis a fent említett nagyítási szinten - ha ezen elég jól követni látszik a vonal a tracke(ke)t, akkor elég a részletesség. Aki eddig nem így csinálta volna, meg fog döbbenni, mennyivel kevesebb pont elég a teljesen kielégítő finomságú vonalvezetéshez, mint addig gondolta.
Bizonyos határok között persze beleférnek a rajzolók eltérő egyéni stílusaiból fakadó különbségek: jómagam pl. valószínűleg a 'ritkásabban' rajzolók közé tartozva elfogadhatónak tartom, ha valaki az én átlagos sűrűségem 2-szeresével rajzol, de a szükségesnél olykor 5-10-szer(!) nagyobb pontsűrűséget alkalmazni nagyon durva hiba.
Ráadásul véleményem szerint a fentiekben vázolt optimális pontsűrűség még csak az útról készült trackek számától sem függ - a minőség javítása újabb trackek érkezésével többnyire meglévő pontok mozdításával elérhető. |