turistautak.hu térképrészleteK+ jelzés GPS-szel
[ english
Előzmények

aparamitahozzászólásai | válasz erre | 2006.02.21 14:58:03 (6053)
gc3hat-2 egy gps alappont, nagy pontossággal megmért adat.
[előzmény: (5984) SagiK, 2006.02.16 21:13:07]

SagiKhozzászólásai | válasz erre | 2006.02.16 21:13:07 (5984)
Nem pont a témához tartozik, de talán érdemes továbbgondolni. Engem is nagyon izgat, hogy a 3 hónapos 76CS vagy a "zsír új" 60CSx a pontosabb.
Van olyan hely az országban, aminek a koordinátája "halálbiztosanpontos"?
Ha nincs, akkor ki kéne mérni (átlagolni) valami nagyonnagyon komoly GPS-el egy ilyet, és egyszerre odaszaladni (mondjuk 25 méterről) egy SiRF II-vel és egy SiRF III-al, majd nyyomni egy MArk-ot. Melyik mennyit téved? Ha a közelemben lenne egy ilyen tesztelés, ahhoz egy "új" 76CS-t, ás egy "ezeréves" eTrex Camo-t, valamint 25 méternyi futás képességét fel tudom ajánlani. (boritékolom, hogy a Camo nem fog nyerni :) )
[előzmény: (5981) bregő és andorpapa, 2006.02.16 21:01:58]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2006.02.16 21:01:58 (5981)
Tudom, hogy nem kötekedsz, és azt is tudom, hogy a véleményünk a saját tapasztalataink miatt különböznek. Az egésszel kapcsolatban nekem az jutott eszembe, hogy aki PDA-t vesz, az nagyjából két úton indulhat el (a Nemerix cuccokat most hanyagoljuk): SiRF II (esetles X-Trac II-vel megtámogatva) vagy SiRF III. Szerinted melyik jobb? Legyen szó navigációról, ládázásról vagy trackelésről, szerintem a III-as mellett szól több érv.

1. Gyorsabb feléledés. A SiRF II mocsok lassú a III-ashoz képest ezen a területen.

2. Gyorsabb reagálás. Tapasztalataim szerint a SiRF III sokkal gyorsabban veszi észre azt, ha megállok, elindulok, irányt váltok (szoftver, PDA ugyanaz, mint a SiRF II esetén, tehát csak a vevők közti különbség játszik). A trackelésnél ez egy igen komoly szempont, elég csak a nehezen járható szakaszok felmérésére gondolni (ahol sok a megállás-indulás, pl. a kidőlt fákon való átmászás miatt stb).

3. Gyorsabb újraéledés. Jelvesztés után az sem mindegy, hogy meg kell állni és várni a holdakat, vagy kvázi azonnal visszajön a vétel. Bár ez térképészeti szempontból nem annyira lényeges, a többi területen mégis jelentős (navigáció, ládázás).

4. Vétel bárhol. Ez az a pont, ahol a SiRF III gyalázza a SiRF II-t. Melyik track jobb? Az, amelyik tartalmaz egy fél kilométeres szakadást, vagy az, amely nem szubméteres pontossággal ugyan, de végig leképezi a rossz vételi körülményekkel rendelkező szakaszt? Szerintem a gyengus valami is többet ér a nagy semminél.

5. Összetettben is az élen. Bár az esetek többségében én is trackelésre használom a GPS-t, mégis, ha választanom kellene, én biztosan előnyben részesítenék egy olyan GPS vevőt, amely a fent említett 4 pontban remekel, szemben egy olyannal, amely bár pontosabb (erre még kitérek) eredménnyel rögzít, az itt említett tulajdonságokban gyengébben teljesít. Hiszen a te gondolatmeneted szerint elképzelhető, hogy a régi SiRF II-es vevőm pontosabb tracket húzott, de soha többé nem kívánom magamnak (és másnak sem) azt a szituációt, amikor Pesten negyed órát vártam, amíg a házak között végre hajlandó volt megmondani, hogy merre is induljak el. Szemben a SiRF III-as vevővel, amelynek 4 perc is elég volt, hogy a Nyugati fedett részén, a vonatablakból rárakjon a térképre! Ez az, amit nem cserélnék el semmiért.

A pontosságról. Sok szó esik erről, és a SiRF III-mal kapcsolatban, és igazából az a bajom, hogy nem definiáltuk eléggé. Mit értünk pontosság alatt? Azt, hogy mit ír ki? HDOP? Arra a következtetésre jutottak, hogy ez nem eléggé hiteles mérőszám. De végülis miért nem? Mi számít pontosnak? Az, ami pontosan odahúzza a csíkot, ahová a térképen rajzoltuk a vonalat? Hiszen ez nem pontosság. Persze lehet mondani, hogy több bejárás alapján alapján készült vonal az bizony pontosnak tekinthető, de hát az, amit mi pontosítás címszó alatt végzünk, tulajdonképpen nem más, mint statisztikai adatok alapján történő megtippelése az adott útvonal valódi koordinátáinak. Persze én is azt vallom, hogy három track alapján pontosabb lesz a térkép, mint 1 alapján, de nem tudom hova tenni a pontosságot, mint kifejezést. Szerintem először meg kellene határoznunk, hogy mit is jelent, és csak utána tudjuk megvitatni ezt a kérdést.

Másik költői kérdés: hogyan lehet egy SiRF III-as vevőt egy Garmin vevővel (mondjuk 60CS) összehasonlítani pontosság szempontjából? Mint tudjuk, az EPE egy marketingszám, amely nem tudományos alapokon nyugszik, hiszen minden mértékegység tulajdonsága, hogy azonos körülmények között azonos értéket vesz föl, az a mértékegység pedig, amely firmware frissítés útján is képes változni, nos az legfeljebb a tudomány látszatát képes magára ölteni. A két vevő által húzott vonal összehasonlítása viszont ugyanúgy nem tudományos, mint az EPE érték összevetése a HDOP értékkel. Gondoljunk csak bele: egy PDA esetén már maga a gépen futó szoftver is befolyásoló tényezővé válik, hiszen több programban lehet treshold értékeket állítani, ez pedig kapásból változtat az eredmény "pontosságán", miközben a vevő ugyanaz. Vagy gondoljunk arra, hogy miképpen reagálnak a különféle területre készített PDA programok pl. egy megállás-tolatás kombinációra. Az egyik ugyanazon a nyomvonalon megy vissza, a másik a megállás pontjából kis sugarú körben tér vissza az eredeti nyomvonalra, a harmadik "eltolja" nagyon kis mértékben a koordinátákat, és az eredeti nyomvonallal párhuzamosan tér vissza, mondjuk 1 méteres különbséggel. Miért? Hiszen ugyanaz a jelenség, ugyanazok a körülmények!

A legköltőibb kérdésem pedig az, hogy amennyiben a SiRF III tényleg alkalmatlan térképészetre (tudom, most sarkítottam, úgy is fogalmazhattam volna, hogy: rosszabb elődjénél vagy a korábbi Garmin chipeknél), akkor miért döntött úgy a Garmin, hogy ezt rakja új készülékeibe? Ne jöjjön senki a marketing és egyéb kulcsszavakkal, egy professzionális cég nem engedheti meg magának, hogy pontatlanabb készülékeket készítsen korábbi termékeinél. A visszafejlődést megbüntetik a vevők.

Utolsó gondolatként: közel 1 évig trackeltem SiRF II-es vevővel. December közepe óta SiRF III segítségével teszem ugyanezt. Az azóta eltelt idő alatt nem vettem észre, hogy pontatlanabb lenne az új készülék, ugyanolyan jó minőségűnek tartom az azzal készített trackeket, ráadásul örömmel veszem észre (és tudomásul), hogy sok olyan helyen is tudok végre felméréseket végezni, ahol eddig a vevő képességei miatt erre nem volt lehetőségem. Ez pedig azt jelenti számomra, hogy a SiRF III igenis alkalmas térképészetre, jobban, mint elődje, a SiRF II. Az általunk rajzolt térkép pontosságát pedig ha mégis elrontaná a SiRF III, akkor a fent említett statisztikai eljárás miatt majd úgyis korrigálnak a Garminok. Illetve korrigálnának, ha nem lenne bennük SiRF III...
[előzmény: (5976) Trackman, 2006.02.16 18:05:03]

Trackmanhozzászólásai | válasz erre | 2006.02.16 18:05:03 (5976)
Nyeff...
Nyilván ha én válaszoltam volna ilyen hosszan, akkor kicsit más kicsengése lenne a sirf III-as értékelésének (annak ellenére, hogy azóta jobbára pozitív tapasztalataim vannak vele).
Abban egyetértek, hogy általános célú felhasználásra egyértelműen jobb vétel egy III-as.
Csak ez itt a tu.hu, ezért az értékelésedhez hozzátenném, ami "térképész" szempontból - azaz a pontosságot előtérbe helyezve - tapsztalható. Ez pedig az, hogy a természetben - értsd pl. hegyek között - adódó vételi körülmények között édesmindegy, hogy a sirfIII-as vevőt viszed a fejed tetején, vagy mondjuk egy "régi" garmin külső antennáját, pont ugyanannyira fog imbolyogni egyik, mint a másik. És tegyük hozzá még azt is - ami részben elmélet, részben időnként tapasztalható is - hogy a gyenge/visszavert jelek figyelembevétele igenis ronthat a pozíció pontosságán.

A firmware/körülvevő elektronika eltéréséről írsz. Első körben én nem hiszem, hogy ez befolyással lenne a pontosságra. Úgy sejtem, hogy az a chipset dolga, hogy a beérkező jelekből eldöntse a pillanatnyi pozíciót. Az, hogy mi van "utána", azaz a chipset kimenete és a vevő kimenete közti rész már nem befolyásolja a pozíciót. (?)
A kérdőjellel azt akartam jelezni, hogy ez csak sejtés, mivel nem vagyok villamosmérnök vagy ilyesmi. Egyúttal kérdés is azokhoz, akik ebben büfék, hogy vajon helytálló a sejtésem, vagy egész másképp van?

(remélem nem gondolod azt, hogy kötözködni akarok... :-D )
[előzmény: (5969) bregő és andorpapa, 2006.02.16 15:29:12]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2006.02.16 15:29:12 (5969)
Szóval kezdjük a Yakumo PDA-val. Maga a cég nem gagyi, csak hazánkban nem olyan ismert. A cég főleg az integrált GPS-es PDA-k piacán nyomul, az új deltaX pedig igen kellemes darab, itt olvashatsz róla egy hazai tesztet: http://pdamania.hu/content/4370/?q=deltaX
Teljesen korrekt gép, én tudom ajánlani, főleg a SiRF III miatt.

Mi is az a SiRF III? A SiRF egy cég, amely GPS vevők lelkét, a központi chipet tervezi és gyártja. A SiRF III a legújabb termékük, amely - nem túl meglepően - a harmadik generációt képviseli. Ezt licenszelik a GPS gyártók és építik be készülékeikbe, legyen az Bluetooth, CF, SD vagy bármilyen más formájú/szabványú/felépítésű. A SiRF III annyira jól sikerült, hogy a kézi GPS-ek egyik legismertebb szereplője, a Garmin is ezt a chipet építi legújabb típusaiba (lásd 60CSx, Vista Cx stb).

Mitől olyan jó a SiRF III? A korábbi verziók legnagyobb hátránya az volt, hogy viszonylag sok idő telt el a készülék bekapcsolásától addig a pillanatig, amíg rendesen "megtalálta" a műholdakat, és meg tudta mutatni, hogy hol is vagy tulajdonképpen. Ráadásul mély völgyekben, magas házak között hajlamos volt gyorsan "kapitulálni", tehát elvesztette a jelet, és csak akkor tudott ismét pozíciót adni, ha javultak a vételi körülmények (kiértünk a völgyből stb). Ez egyben azt is jelentette, hogy fontos volt olyan helyre rakni a vevőt (autó, túra stb), hogy az rendesen rálásson az égre. A SiRF III ezeket a zavaró tényezőket orvosolja.

Hogyan? Azt pontosan mi sem tudjuk, csak találgatni lehet. A korábbi generációnál létezett egy X-TrackII nevű kiegészítés (hardveres), ami nem csak a közvetlenül fogott jeleket, hanem a (pl. házak faláról) visszaverődött jeleket is használni tudta, így rossz vételi körülmények között is volt esély arra, hogy ne dobja el magát a vevő. Sajnos az a rendszer kicsit kiforratlan volt, és sokat is fogyasztott. A SiRF III az X-TrackII képességeit is felülmúlja, alacsony fogyasztás mellett. A marketinganyagok szerint a korábbi verziókhoz képest megnövelték a SiRF III érzékenységét, valamint masszívabb számítási rendszert raktak mögé, és ennek köszönhető a hihetetlen érzékenység. Valószínűleg az X-TrackII képességeit is belegyömöszölték az új chipbe, természetesen megfoltozva, továbbfejlesztve.

A végeredmény egy olyan chip lett, amire mindig is vágytunk. Mivel december óta nekem is SiRF III chippel szerelt vevőm van, előtte közel 1 évig pedig SiRF II-es, így saját tapasztalataimat osztom meg most veled: a régi vevőnek bekapcsoláskor 1-2 perc biztosan kellett a felálláshoz, a SiRF III ezt kb. fél perc alatt elintézi. A régi vevőnél fontos volt, hogy legalább rálásson az égre, az új akkor sem veszti el a jelet, ha a buszon ülök, a vevő pedig a kabátzsebemben van. Autóban, nem közvetlenül az ablak mellett is végig jó vételt produkál. Több olyan helyen is kipróbáltam az új vevőt, ahol a SiRF II gyengén (vagy sehogyan sem) muzsikált. Gond nélkül vette a SiRF III az akadályokat. Eddigi legextrémebb tapasztalatom: Abaliget mellett a vonaton ültem, és a kb. 150 méter hosszú alagútban sem szakadt meg a vétel (persze az aztán következő hosszabb alagútban igen, de hát csodákat ne várjunk ettől sem). Eddigi megfigyeléseim szerint kb. 10-20%-kal kevesebb áramot fogyaszt a SiRF III-asom, mint a korábbi II-es (mármint ennyivel tovább bírja a PDA-m egy töltéssel).

Persze a SiRF III sem tökéletes, nyilván a műholdállástól is függ, hogy milyen a vétel, de az a lényeg, hogy (tesztek igazolták) akár a kesztyűtartóból is korrekt módon elnavigál egy SiRF III-as vevő, ennél többre pedig nem lehet szükségünk. Pár ember tapasztalt már furcsaságokat a vevőjével, de szerintem ez nem a SiRF III hibája, inkább az adott vevőben található firmware lehet a ludas.
Szóval a Yakumo deltaX az SiRF III-as, az Acer N35 pedig SiRF II-es. A fenti leírásból jól látszik, hogy ha a PDA elsősorban navigációs (legyen az autós vagy túra) célból kell, akkor a SiRF III mindenképpen jobb (és kényelmesebb) választás, mint az elődje. A két említett készülék között pedig 8-9 rugó különbség van csak, szerintem ennyit megér az egész. Ja, és érdemes odafigyelni, mert a többi X-es Yakumo nem SiRF III-as, hanem ugyanúgy II-es, mint a régi delta, tehát az alphaX nem SiRF III-as, csak a deltaX.

Ha még lenne kérdésed, nyugodtan tedd fel itt, segítünk bármiben.
[előzmény: (5963) esanya, 2006.02.16 12:49:54]

esanyahozzászólásai | válasz erre | 2006.02.16 12:49:54 (5963)
Es nem olvastam meg a Sirf modulrol, mert tok uj vagyok ebben a temaban...
[előzmény: (5961) bregő és andorpapa, 2006.02.16 12:24:15]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2006.02.16 12:24:15 (5961)
Igen, program az van bőven, legyen szó track rögzítésről, túráról, városi vagy országúti navigációról.

Azonban szívesen elbizonytalanítalak egy kicsit, mivel érzésem szerint nem csak az N35 lehet jó vétel. Ebben az árkategóriában igen jó eséllyel indul még a Yakumo deltaX is, amely az N35-nél fejlettebb GPS vevőt tartalmaz (a legújabb SiRF III-ast, amiről itt a fórumon elég sokat olvashattál az utóbbi időben, a lényeg az, hogy sokkal érzékenyebb a korábbi típusoknál, emiatt jobb felhasználást tesz lehetővé), és több memória van benne. Jelenleg az Acer olyan bruttó 75 körül mozog, a Yakumo pedig 84 magasságában, tehát ha van még egy kis lóvéd, és elsősorban a GPS-es funkciók miatt vásárolsz PDA-t, akkor biztosan a SiRF III-as vevővel ellátott típussal jársz jobban.
[előzmény: (5960) esanya, 2006.02.16 11:51:01]

esanyahozzászólásai | válasz erre | 2006.02.16 11:51:01 (5960)
Ok, nagyon koszonom az infokat!

Akkor vegulis elindulhatok a boltba, es vehetek egy Acer N35Gps-t, mert lesznek hozza
programok...

Kosz,
Sanyi
[előzmény: (5949) bregő és andorpapa, 2006.02.15 18:48:51]

bregő és andorpapahozzászólásai | válasz erre | 2006.02.15 18:48:51 (5949)
Milyen tracket szeretnél csinálni? Természetesen alapból nem lehet, ahhoz kell valamilyen szoftver, ami kezeli a GPS vevőt, és rögzíti valami emészthető formátumban az útvonalat. Erre a jobb térképszoftverek mind képesek, persze ezekért fizetni kell(ene). Vannak ingyenes programok is, melyek csak a rögzítésre szakosodtak, nem mutatnak térképet, maximum a sebességet, megtett km-ek számát, műholdállást, koordinátákat, ilyesmit.

Ilyen például a VisualGPSce, amely NMEA formátumot használ a track rögzítésére (nyers formátum, ami a vevőből jön azt menti le), ezt sok programmal lehet .mps-be, .plt-be vagy .gpx-be konvertálni (ez három nagyon elterjedt szabvány), pl. GarTrax, GPSBabelGUI. Ezeket a formátumokat már nyugodtan fel lehet tölteni ide (amúgy az NMEA-t is, csak akkor a térképrajzolónak kell a konvertálással szórakozni). A VisualGPSce nagy előnye, hogy ingyenes, és nagyon jó szolgáltatásai vannak a trackrögzítésen kívül.

Ha viszont térképet is szeretnél használni, mondjuk az innét letölthető turistatérképeket, akkor a GisRussa nevű fizetős progira van szükséged (kb. 7000 HUF, nem olyan drága), ami kezeli a Garmin térképeket, és tracket is lehet vele rögzíteni. A programról nemrég jelent meg egy cikk a PDAMánián: http://pdamania.hu/content/5123/
[előzmény: (5946) esanya, 2006.02.15 17:17:49]

esanyahozzászólásai | válasz erre | 2006.02.15 17:17:49 (5946)
Szia!

Engem is ez a N35-os erdekelne! Lehet vele ilyen track-eket is csinalni alapbol, vagy kell valami installalni hozza? A pda funkciokat tekintve ugy tunt rendben van a keszulek....

Udv,
Sanyi
[előzmény: (5847) slaja, 2006.02.09 15:46:08]

slajahozzászólásai | válasz erre | 2006.02.09 15:46:08 (5847)
Köszönöm a segítséget, sikerült a GisRussa programot megvennem, letölteni és már a megadott turistatérképeket is letöltöttem az ACER N35-ös PDA-mra. Csak az zavar, hogy a térképeken nincsenek szintvonalak. Tudna segíteni valaki ebben??


Bejelentkezés név:  jelszó:   tárolás [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a geocaching.hu oldalon is használhatod!

[ kezdőlap ] [ térkép ] [ + felmérések ~ ] [ + útvonalak ~ ] [ + poi ~ ] [ belépés ] [ faq ] [fórum] [email]

A weboldal működése és tartalma folyamatos fejlesztés alatt áll, köszönettel vesszük az észrevételeket a fejlesztési ötletek oldalon.
A turistautak.hu-ra feltöltött track-eket és a letölthető térképeket, azaz térképi adatbázist az ODbL licencnek megfelelően bárki használhatja.
Minden egyéb anyag előzetes írásbeli engedély nélkül csak magáncélra használható fel. jogi tudnivalók