turistautak.hu térképrészleteK+ jelzés GPS-szel
[ english
Előzmények

jekaeffhozzászólásai | válasz erre | 2009.12.13 16:49:22 (44907)
...vagy ha sok olyan rögzített track-ed van (pl. bringás), ami legalább 1-2 órás rögzítést jelent és otthon a kapuban ért véget a nyomvonal rögzítése, akkor megvizsgálod ezeket a track-eket és felírogatod, mik voltak a track-ek utolsó pontjának - tehát annak a pontnak, amikor hazaértél - magasság értékei (tehát amikor hazaértél a bringázásból).

1-2 óra alatt ugyanis az automatikus magasság kalibráció már egész szépen helyreigazítja a magasságértéket, így a bringázás végén már viszonylag pontos értéked lesz. Az így kapott értékek átlaga is elfogadható, mint otthoni kalibrációs magasság.
[előzmény: (44906) jekaeff, 2009.12.13 16:40:12]

jekaeffhozzászólásai | válasz erre | 2009.12.13 16:40:12 (44906)
Egyébként az otthoni magasság megállapítására az is jó módszer lehet, hogy legalább 5-6 órát átlagoltatsz egy WP-ot a csix-szel. Esetleg több alkalommal is elvégzed ezt, majd az így kapott magasságértékek átlagát veszed az otthoni magasságértéknek. Olyan helyen érdemes ezt az átlagolást elindítani ahol minél szabadabb a rálátás a teljes égboltra (terasz, erkély), de legalább a D-i égboltra (délre néző ablak).
[előzmény: (44905) jekaeff, 2009.12.13 16:30:41]

jekaeffhozzászólásai | válasz erre | 2009.12.13 16:30:41 (44905)
A kalibráció "jósága" szempontjából talán a következő sorrendet állítanám fel, amennyiben nem pont otthonról indul a túra:

1.) Ha ismered az indulási pont magasságát és ott a túra indulásakor arra kalibrálod a csixet.

2.) Ha ismered az otthoni magasságot, otthon bekalibrálod a csixet és a starthelyre utazva végig bekapcsolva marad a kütyü . Így utazás közben a műholdas magasságmérési adatokkal viszonylag pontosan tartja magát, még akkor is ha esetleg front miatt változnak az út alatt a légnyomási értékek. Persze ez csak autóval utazva igaz ahol jó a rálátás az égre az út közben, a vonat nálam szinte tökéletes Faraday-kalitkának bizonyult, az általa okozott gyenge vétel talán még rontana is a magasságértéken, mert rossz értékekhez próbálná húzni a magasságot a kütyü.

3.) Ha ismered az az otthoni magasságot, otthon bekalibrálod a csixet majd kikapcsolod és csak a startnál kapcsolod be ismét. Ilyenkor az otthoni légnyomáshoz viszonyítja az ittenit és így állapítja meg a magasságot. Hátránya, hogy ha utazás közben változtak a nyomásviszonyok, akkor nem fog pontos értékről indulni, eltart majd egy ideig, míg az automatikus kalibráció teljesen "helyrehúzza" az értékeket.

4.) A helyszínen miután bekapcsoltad a GPS-t és megvárod míg a lehető legtöbb műholdat "megfogja" (Műhold képernyő), a következőt teszed:
MARK - Átlagol
Ezek után vársz 3-5 percet, ezalatt viszonylag tűrhető magasságértéket (és pozíciót) átlagol magának a csix. Megjegyzed a magasság értéket (még csak el se kell mentened ezt a pozíciót WP-ként), majd a magasságmérő képernyőn a következőt teszed:
MENU - Magasság kalibrálás - Ismered a pontos magasságot: Igen - és ide begépeled az imént leolvasott magasságot.

5.) A helyszínen miután bekapcsoltad a GPS-t és megvárod míg a lehető legtöbb műholdat "megfogja" (Műhold képernyő), a magasságmérő képernyőn a következőt teszed:
MENU - Magasság kalibrálás - Ismered a pontos magasságot: Nem - Ismered a pontos légnyomást: Nem - Használjam a GPS magasság adatát : Igen
[előzmény: (44904) csiba..., 2009.12.13 13:53:09]

csiba...hozzászólásai | válasz erre | 2009.12.13 13:53:09 (44904)
Köszi a választ! Legközelebb meg előbb olvasok, és utána kérdezek.

Kalibrálni sajnos elfelejtettem, mondjuk már nem is tudnék, mert elveszítettem a pontos magassági adatot, amit felírtam. Egyszer kimentem egy olyan helyre, aminek tudott a magassága, ott beállítottam, majd haza kerékpároztam bekapcsolt készülékkel, és felírtam az itthoni magassági adatot. Csak ezt a papírt már elveszítettem. Mondjuk a Csóványoson kalibrálhattam volna, de ez is elmaradt.

De az időjárás is elég változó volt - persze ettől függetlenül még nem kalibráltam :) - Királyrét környékén Magas Taxig olvadt, kb. 800m fölött meg szállingózott a hó, néhol szél is fújt és fagyott.

De akkor csx mellé hanyagolom az SRTM erőltetését. Gondoltam arra is, amit írtál, hogy a magyarországi felbontása elég nagy, így megbízhatóbbak a készülékkel mért adatok.
[előzmény: (44901) jekaeff, 2009.12.12 21:42:39]

jekaeffhozzászólásai | válasz erre | 2009.12.12 21:42:39 (44901)
1.) Én fogom megcsinálni, majd ha úgy tartja kedvem. :P

2.) SRTM erőltetése: szerintem erről szó volt már itt is, illetve a program "Súgó"-jának utolsó bekezdésében is említem. Alapesetben az SRTM_HUN csak akkor használ SRTM adatokat a magasságinformációkhoz, ha nem áll rendelkezésre magasságadat a track-ben (mert például kézzel rajzolt track, vagy olyan GPS logger rögzítette, ami nem rögzít magasságot) vagy route-ban (amiben eleve nincs magasság infó, tulajdonképp a route-ok szintemelkedés-számítására született a program eredetileg!). Általánosságban ugyanis az SRTM adatok pontatlanabbak, mint a GPS-szel mért adatok, a 3x3 szögmásodperces felbontás (90x60m körüli, Magyarországon) miatt.


Az SRTM erőltetésével ezt lehet felülbírálni, vagyis SRTM adatokat használni akkor is, ha voltak magasság-adatok a nyomvonalban. Főleg "gyengébb" GPS vevőknél hasznos, ha pl. valami gyengécske antennájú GPS loggerrel rögzíted az adatokat, vagy nagyon rossz helyen volt a nem-barometrikus magasságmérős GPS a rögzítéskor (táska mélyén) és ezért rosszabb minőségben rögzültek a magasságadatok.

Ahogy látom, neked CSIX-ed van. Ha a Csóványos ennek ellenére "nem került a helyére" a méréskor annak több oka is lehetett:

a.) Már indításkor is rossz magasságra kalibráltál, és még nem tudta teljesen "helyére húzni" a barometrikus magasságot a GPS magasságmérések alapján (ez a14 méteres hiba szerintem talán 30-60 perc alatt tűnne el automatikus kalibráció esetén, feltéve, hogy a GPS magasságmérések a valós magasság - 938m - körül ingadoznának). Bővebben lásd a korábbi írásomat a csix magasságméréséről: LINK

b.) Valamilyen időjárási front miatt apró légnyomásváltozás volt, miután aznap kalibráltad a magasságot (mert nyilbán kalibráltad indulás előtt ahogy illi, ugye? ;), ezért "elmászott" a légnyomás alapú magasság, amit még nem volt elég ideje "helyére húzni" az automatikus kalibrációnak. Ezzel kapcsolatban szintén lásd az előbbi linket.
[előzmény: (44899) csiba..., 2009.12.12 20:00:46]

csiba...hozzászólásai | válasz erre | 2009.12.12 20:00:46 (44899)
És ezt nekem ki fogja megcsinálni? Zaklassam a mapszószt?:D

Közben van még egy kérdésem. Ma voltam egy túrán, lepucoltam a rögzített tracket. STRM_HUN programmal elemezgetem. Raktam bele útpontokat is.
Mit jelent az SRTM erőltetése? Mert én eddig csak annyit szoktam csinálni, hogy a Gauss sugarat átállítom 100m-re, aztán hajrá.
Így az adatok szerintem nagyon jól közelítenek a valóshoz. (szintemelkedésre 2265m-t ad meg) Viszont pl a felvett útpontoknál, a Csóványos 952m magas, ami kicsit sok. Ha kipipálom az STRM erőltetése négyzetet, akkor az útpontok magasságadatai sokkal jobban közelítenek a valósághoz (pl. Csóványos 938m lesz) de a Gauss sugarat meghagyva 100m-en a szintemelkedés már csak 2068 lesz. Amit én kevésnek tartok, mert több más forrás is 2300 körüli értéket ad meg.

Ekkora eltérésnél, most mi van?:)
[előzmény: (44897) jekaeff, 2009.12.12 11:05:54]

jekaeffhozzászólásai | válasz erre | 2009.12.12 11:05:54 (44897)
Közben persze nem bírtam ki, hogy ne agyaljak rajta. :o)))

Jelenleg úgy társítja távolság alapú trackhez rendelés esetén a waypointot, hogy a track(lista) elejéről indulva a track(ek) minden egyes pontjától való távolságát megméri az adott WP-nak, és ahol ez az érték a legkisebb, oda illeszti be a grafikonon. Ha több trackponttól is milliméterre azonos távolságra van, akkor a legelsőhöz fogja rendelni.


Több lehetséges megoldást látok:

1. Rákérdez, melyikhez rendelje. Ehhez kiírná mindkét távolságot a track-en, pl valami ilyesmit:

A "Rajt" waypoint azonos távolságra van a track két pontjától, így nem eldönthető a helyzete. A track-en mért két távolság a következő: 0,000km és 133,218km. Melyikhez rendeljem?

Ebben kicsit az a bénácska, hogy nem "grafikusan" (a szintprofilon kattintgatva) választhatsz, hogy melyiket tartsd meg, hanem egy ablakban amikor még nem is látod a grafikont. Gondolkodtam azon is, hogy esetleg ilyenkor megvillogtatni a grafikonon a két pontot, hogy látszódjon melyikről van szó, de ezt nem biztos, hogy meg tudom majd csinálni.

2. Egy másik lehetőség, hogy mindkét helyre rögzítse ilyenkor a WP-ot. Elvégre jobb egérkattintással utólag is törölhető az egyik WP a grafikonról, ahogy eddig is. Ebben persze van egy kis macera, eddig ugyanis egy WP-ot csak egy trackponthoz lehetett rendelni, ezért ilyenkor a memóriában is duplikálnom kell a WP-ot és egyiket ide, másikat amoda kell társítanom.

3. A harmadik, hogy a "Beállítások" menüben választani lehessen a fenti kettő megoldás közül. Esetleg még a jelenlegi, harmadik megoldást is választani lehetne, vagyis hogy a legelső előforduláshoz társítsa.
[előzmény: (44896) csiba..., 2009.12.11 14:51:24]

csiba...hozzászólásai | válasz erre | 2009.12.11 14:51:24 (44896)
Én is erre jutottam magamban, hogy legközelebb úgy rajzolom majd meg, hogy kicsit pl tovább húzom a végén a célt. Az a pár méter úgysem jelent semmit.
[előzmény: (44895) jekaeff, 2009.12.11 13:31:02]

jekaeffhozzászólásai | válasz erre | 2009.12.11 13:31:02 (44895)
...de most látom, hogy ez rajzolt track, nem igazi. Eleve úgy kellett volna rajzolni, hogy legyen 1-2m különbség a start és a cél között.

Ezen utólag szövegszerkesztővel (pl Notepad++) tudsz segíteni:
- Megnézed benne a track legelső koordinátáját
- Megnézed benne a track utolsó koordinátáját, ha egyezik a start-tal, az utolós tizedesjegyét átírod eggyel nagyobbra vagy kisebbre
- Megnézed a "Start" Waypoint-od koordintáját, ha nem egyezik a track legelső koordinátájával, akkor megváltoztatod arra
- Megnézed a "Cél" Waypoint-od koordintáját, ha nem egyezik a track utolsó koordinátájával, akkor megváltoztatod arra

...sajnos korrektebb megoldást nem tudok, teljes egybeesés esetén nincs az az algoritmus, ami kitalálná, mit akartál.
[előzmény: (44894) jekaeff, 2009.12.11 13:21:21]

jekaeffhozzászólásai | válasz erre | 2009.12.11 13:21:21 (44894)
...vagy ha ez valód, bejárt track volt és így esik egybe a start a céllal (ami igen szép teljesítmény, hogy ennyire pontos volt a rögzítés), akkor a Start-nak és a Cél-nak "hamisítasz" egy Garmin időbélyeget a leíró mezők valamelyikében (cmt vagy desc) a Mapsource-ban, ami egyezik a track legelső ill. legutolsó pontjának dátumával.

Pl. a formátum : 10-DEC-09 13:47:30

Ezt vagy a "cmt" vagy a "desc" mezőbe beírva (remélhetőleg legalább az egyiket nem használod kiíratás céljából) máris minden szép és jó lesz.
[előzmény: (44883) csiba..., 2009.12.11 11:55:08]

csiba...hozzászólásai | válasz erre | 2009.12.11 11:55:08 (44883)
Üdv!

Jobb témát nem találtam, de végül is ez is valamilyen cucc:) Mapsource-ról lenne szó.

Szóval adott egy olyan túrának a trackje, aminek a kezdő és végpontja ugyan az, sőt az első kb. 2km is megegyezik az utolsó 2 km-rel. Mapsource alatt a tracket el szeretném látni különböző útvonalpontokkal, hogy majd az SRTM_HUN program segítségével a metszeten ezek is látszódjanak. Hogy lehet azt megoldani, hogy a rajt és a cél is szerepeljen útpontként, úgy hogy tényleg a helyükön legyenek. Mert eddig akárhányszor próbáltam mindig a rajthoz tette a célt is.
Próbálkoztam úgy, hogy a track tulajdonságainál az utolsó trackpontot kijelölöm, de mivel teljesen fedik egymást nem látszik a térképen (ráadásul már ott a rajt útpont is). A legjobb az lenne, hogy ha a track tulajdonságainál egy pontot kijelölök és ott jobb egérgombbal feljönne egy olyan opció, hogy útpont hozzárendelése. De ilyen nincs.
Valakinek van valami ötlete?


Bejelentkezés név:  jelszó:   tárolás [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a geocaching.hu oldalon is használhatod!

[ kezdőlap ] [ térkép ] [ + felmérések ~ ] [ + útvonalak ~ ] [ + poi ~ ] [ belépés ] [ faq ] [fórum] [email]

A weboldal működése és tartalma folyamatos fejlesztés alatt áll, köszönettel vesszük az észrevételeket a fejlesztési ötletek oldalon.
A turistautak.hu-ra feltöltött track-eket és a letölthető térképeket, azaz térképi adatbázist az ODbL licencnek megfelelően bárki használhatja.
Minden egyéb anyag előzetes írásbeli engedély nélkül csak magáncélra használható fel. jogi tudnivalók