turistautak.hu térképrészleteK+ jelzés GPS-szel
[ english
Előzmények

Hajohozzászólásai | válasz erre | 2010.06.12 10:01:12 (49755)
Számomra érdekes volt ez a leírás az egyébként nem túl friss leírás a GPS rendszer működéséről. Érdemes minden linket végig kattintgatni.
Pl a "Doppler Shift of Satellite Frequency Correction" részt. Számomra újabb megvilágításba helyezte, hogy mire kell használnia a Doppler shift-et.
[előzmény: (49754) R.Guszty, 2010.06.12 09:23:19]

R.Gusztyhozzászólásai | válasz erre | 2010.06.12 09:23:19 (49754)
Jogos, kösz.
(Mindamellett jó lenne egy gyártói oldalon látni a tutit.)
[előzmény: (49751) Csuhás, 2010.06.12 09:16:21]

Csuháshozzászólásai | válasz erre | 2010.06.12 09:16:21 (49751)
Egyszerű geometria. A gps rendszer a pozíciót a műholdhoz mért távolságod alapján számítja ki. Ha pont a fejed felett van egy hold, és te picit mozogsz akkor a műhold távolság alig változik hiszen pont az összekötő egyenesre merőlegesen mozogsz. ( Másképp: A műholdak köré rajzolt képzeletbeli gömbök metszése adja a pozíciódat, de a zeniten levő hold gömbje nem metszi hanem érinti a közeledben a felszínt. Tehát a horizontális pozíció méréshez rossz helyen van, ezzel szemben ideális helyen van a magasság méréshez. )

Egyébként pont ezt a műhold geometriából adódó pontatlanság mértékét jelzi a HDOP és VDOP érték.
[előzmény: (49749) R.Guszty, 2010.06.12 08:33:23]

R.Gusztyhozzászólásai | válasz erre | 2010.06.12 08:33:23 (49749)
a zenit közeli holdak pont az általad írtak szerint nem igazán jók a horizontális sebebesség komponens meghatározásához, de pont ezért a pozíció meghatározására sem alkalmasak
Biztos, hogy ez igaz? Mármint, hogy a horizonton lévő műholdakat használja helymeghatározásra a GPS? Inkább azt gondolnám, hogy magasabban lévő műholdak alkalmasabbak a helymeghatározásra. Ha jól tudom, a pozíció meghatározását az időeltérésből számítja a GPS, és semmi köze a Doppler effektushoz.
[előzmény: (49747) Csuhás, 2010.06.12 08:02:44]

Csuháshozzászólásai | válasz erre | 2010.06.12 08:02:44 (49747)
Remek érveket adtál a véleményem igazolására. Köszi:-) Szóval a zenit közeli holdak pont az általad írtak szerint nem igazán jók a horizontális sebebesség komponens meghatározásához, de pont ezért a pozíció meghatározására sem alkalmasak. A horizonthoz közeli holdak ideálisak a vízszintes sebesség komponens méréséhez. Ráadásul a légkör lehet hogy befolyásolja a futási időt, de NEM befolyásolja a frekvenciát, tehát lényegesen pontosabb sebességmérést tesz lehetővé, mint pozíció mérést. A frekvencia pontossággal a lényegre tapintottál. A vivő frekvenciája, sőt a fázishelyzete is a technológiailag lehetséges legpontosabb atomórához van kötve. Pont a vivő fázisának mérése teszi lehetővé a geodéziai rendszereknél a cm pontosságú mérést. Hogy úgy mondjam a gps holdaknál az elsődleges cél ezen frekvenciák lehető legpontosabb sugárzása.
[előzmény: (49745) Mr Zerge, 2010.06.12 06:31:20]

Mr Zergehozzászólásai | válasz erre | 2010.06.12 06:31:20 (49745)
A két tábornak nem lehet egyszerre igaza: vagy igen vagy nem :-)
A Doppler méréssel kapcsolatban nem az a kérdés, hogy elvileg hogyan kell egy mozgó tárgy sebességét megmérni.
Néhány gyakorlati aggályom: A zenit közelében lévő műholdak használhatatlanok sebesség méréshez, hiszen hozzájuk viszonyitva nincs elmozdulás ( a rendőrök is mindig mozgásirányban mérnek, sohasem oldalról), maradnak a horizont közeli műholdak, sokkal hosszabb levegő réteggel és terjedési bizonytalanságokkal.
A műholdak egy névleges frekvencián dolgoznak, azonban ennek van nyilván egy kis hibája. mivel nem visszavert jelet kell mérni, mint a traffipaxnál, tudnunk kellene a pontos freki értéket, tehát minden műholdnak az idő adatok mellett sugároznia kellene digitálisan leírva az aktuális saját frekvenciát, hogy felhasználható legyen a freki különbség számoláshoz.
[előzmény: (49742) KoLa, 2010.06.12 00:24:11]

KoLahozzászólásai | válasz erre | 2010.06.12 00:24:11 (49742)
Szerintem mindkét tábornak - részben - igaza van. A Doppler-effektus felhasználásával a műhold és a vevőkészülék közötti relatív sebességet lehet megállapítani. A műhold sebességének ismeretében síkban két, térben három műhold jeleinek felhasználásával a vevő pozíciója meghatározható, lásd itt. A pozíció változásából és a hozzá szükséges időből a WGS84-es vonatkoztatási rendszerbeli sebesség már egyszerűen kiszámítható és minket az érdekel, nem a mozgó műholdhoz viszonyított sebesség.
[előzmény: (49684) Mr Zerge, 2010.06.11 09:47:58]

Mr Zergehozzászólásai | válasz erre | 2010.06.11 09:47:58 (49684)
Ezt egyszer nagyon részletesen már kiveséztük, különböző hivatkozásokra rákerestem, amiket a Doppler hívők idéztek.
Azokból egyrészt bebizonyosodott, hogy a rakéta technika valóban használja a 3D sebesség meghatározásban a Doppler elvet. (Katonai rakétákban.) Linkeltem is ilyen weboldalakat akkor.
A mi kis kézi GPS-inkben nincs Doppler elvű, freki mérésen alapuló elektronika.
Ennek nagyon egyszerű cáfolata, ha valaki szétszedi a GPS-t és megmutatja a benne lévő hardvert, vagy egyéb hardver dokumentációt talál pl. A MAP60CSx felépítésében, blokk diagramjában a freki mérésre.
[előzmény: (49682) Csuhás, 2010.06.11 09:34:14]

Csuháshozzászólásai | válasz erre | 2010.06.11 09:34:14 (49682)
Úgy gondolom, amiket felsorolsz pl műhold pozíció változás stb azt mind figyelembe veszi a gps a pozíció kiszámoláshoz.
Ezek egy része kihagyható ha moduláló jel kényelmesen mérhető doppler eltérését határozod meg. A pozícióhoz hasonlóan kapsz legalább négy pszeudó sebesség vektort. Amiből számítható a sebességed.
Lényeg hogy nem kell a pozíció változás, mert közvetlenül a sebességekből lehet számolni.
[előzmény: (49679) R.Guszty, 2010.06.11 09:11:27]

R.Gusztyhozzászólásai | válasz erre | 2010.06.11 09:11:27 (49679)
... a doppler féle méréshez az is kéne, hogy tudjuk a műhold és a haladási irányunk szögeltérését, mivel így a frekvencia eltérésből NEM a föld feletti sebességünket számítjuk ki, hanem a föld feletti sebesség műhold felé eső vektorát, nem? Ha viszont figyelembe venné ezt a szögeltérést, ami pillanatról-pillanatra változik, nem hiszem, hogy elég lenne a számítási teljesítménye a GPS-nek.
[előzmény: (49677) R.Guszty, 2010.06.11 09:08:22]

R.Gusztyhozzászólásai | válasz erre | 2010.06.11 09:08:22 (49677)
Van erre valami forrás, ahol utána lehetne nézni, mivel ez már többször előkerült itt a fórumokon, de még senki nem tudott biztos forrást mutatni rá. Én hajlok rá, hogy inkább az elmozdulás alapján történő sebességmérést gondoljam igaznak, mivel egyszerűbb a számítása, és ez magyarázná a sebességugrásokat is a tracklogban.
[előzmény: (49676) Mikulás trágársága elüldözött, 2010.06.11 08:57:47]

Mikulás trágársága elüldözötthozzászólásai | válasz erre | 2010.06.11 08:57:47 (49676)
Doppler-effekt
[előzmény: (49673) 2010.06.11 08:51:44]

hozzászólásai | válasz erre | 2010.06.11 08:51:44 (49673)
Upsz. Hanem?
[előzmény: (49670) Yoss, 2010.06.11 08:35:46]

Yosshozzászólásai | válasz erre | 2010.06.11 08:35:46 (49670)
A GPS-ek a sebességadatot NEM a pozíció eltérésből mérik.
[előzmény: (49669) 2010.06.11 08:33:42]

hozzászólásai | válasz erre | 2010.06.11 08:33:42 (49669)
Tökéletes pozíciómérés esetén már önmagában a koordináták pontosságából értsd kerekítéséből (6 tizedesjegy esetén) is mintegy 0 km/h-0,4 km/h következik. Értelemszerűen az Egyenlítő felé haladva egyre nagyobb, a sarkokon meg elhanyagolható. Ha pedig figyelembe vesszük, hogy kb 3-5 méteres pontosságot "vállalnak" a gyártók, akkor kész "csoda", hogy nem ugrál a sebeség jobban. Jó, mondjuk ez túlzás, mert a sebességhez relatív pontosság kell, míg a vállalt az az abszolút pnotosságról szól.

Egyébként csak most esett le, hogy akkor a csix leírásában szereplő "Velocity 0.05 meter/sec steady rate" sem a kijelzés pontosság miatt van így definiálva, hanem feltehetőleg a koordináták 6 tizedesjegye miatt, hiszen a max tévedés longitudinálisan mintegy 1,1 m, s a csix mp-ként rögzít.
[előzmény: (49667) NitiZoli, 2010.06.11 07:00:49]

NitiZolihozzászólásai | válasz erre | 2010.06.11 07:00:49 (49667)
Sziasztok!

Az mennyire normális, hogy a vistank valamiért nem mutat egy állandó, aktuális haladási sebességet, hanem egy bizonyos tartomány között "ugrál"? Mondjuk haladunk kb 5km/h -val, akkor ő a 3-6,5 km/h -ig mindenféle értéket mutat. Esetleg valami beállítási probléma lehet, vagy ezt így kell elfogadni?

Köszönöm, köszönjük előre is a választ!


Bejelentkezés név:  jelszó:   tárolás [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a geocaching.hu oldalon is használhatod!

[ kezdőlap ] [ térkép ] [ + felmérések ~ ] [ + útvonalak ~ ] [ + poi ~ ] [ belépés ] [ faq ] [fórum] [email]

A weboldal működése és tartalma folyamatos fejlesztés alatt áll, köszönettel vesszük az észrevételeket a fejlesztési ötletek oldalon.
A turistautak.hu-ra feltöltött track-eket és a letölthető térképeket, azaz térképi adatbázist az ODbL licencnek megfelelően bárki használhatja.
Minden egyéb anyag előzetes írásbeli engedély nélkül csak magáncélra használható fel. jogi tudnivalók