turistautak.hu térképrészleteK+ jelzés GPS-szel
[ english
Előzmények

jekaeffhozzászólásai | válasz erre | 2008.12.16 16:54:51 (36493)
...illetve le se kell kérdezni külön a GPS magasságot, hiszen kézi kalibrációkor a pillanatnyi GPS magasságértéket ajánlja fel kiindulásként.
[előzmény: (36492) jekaeff, 2008.12.16 16:52:02]

jekaeffhozzászólásai | válasz erre | 2008.12.16 16:52:02 (36492)
Tényleg nem tűnik úgy, hogy indulás után egy "turbósított" autokalibráció futna le. Széééép lassan konvergálgat. Elállítottam 190 méter plusszal induláskor, még mielőtt lett volna pozíció fix, és 40 perc alatt csak -140 méternyivel korrigált.

Ez esetben viszont ismeretlen helyen bekapcsolva a csixet tényleg nem érdemes teljesen az autokalibrációra bízni a kezdeti magasságbeállítás (ahogy én írtam múltkor), inkább magpet módszere válhat be:
- hagyni pihenni a gpst pár percig
- lekérdezni a gps magasságot
- beállítani ezt az értéket a kalibráció menüpontban
- a gps-magasság érték addigra már "egész jó" lesz, a maradék pár méternyi pontosítás meg majdcsak megtörténik menet közben.

[előzmény: (36484) 2008.12.16 16:23:07]

hozzászólásai | válasz erre | 2008.12.16 16:23:07 (36484)
Egyébként újból félreteszem a dolgot egy pár hónapra vagy addig, amíg egy nálam okosabb lépésről lépésre meg nem fejti, ugyanis továbbbi 5 métert közeledett a magasság a GPS által mérthez, aztán mintegy 20 méteres tévedés mellett megállt a közeledés.

Azt pedig továbbra is fenntartom, hogy nem igaz az, hogy a bekapcsolás után egy speciális autokalibráció lefutna. Egyszerűen csak vagy fut vagy nem. A kézikönyvet úgy kellett volna írni, hogy "Az autokalibráció folyamatos, s nem szakaszos. De hát hogyan is tudna futna a szerencsétlen algoritmus, ha nincs bekapcsolva a készülék. Ezért hát kapcsoljuk be, ha azt akarjuk, hogy fusson" :-)

Igazából a december 4-i hozzászólásodnak ez utóbbi bekezdéssel kapcsolatos része volt az, ami megzavart hiszen Te két tulajdonságáról is írtál az autokalib-nak ( ld. +1 kérdésem ma), miközben szerintem ilyen nincs.
[előzmény: (36472) jekaeff, 2008.12.16 15:03:15]

jekaeffhozzászólásai | válasz erre | 2008.12.16 15:03:15 (36472)
Úgy mondanám inkább, hogy az első 8 pont akár igaz is lehet. :o)

Újdonság számomra benne, amit egy helyütt írtál, hogy ismert légnyomás alapján is lehet kalibrálni, nem csak ismert magasság alapján. Ez elég elvetemült dolog lehet.


Az pedig, hogy NAGYON elkalibrálva nem tér át a normál értékre, még nem jelent semmit. Lehet, hogy erre is van küszöb, hogy pl. max 800m-en belüli eltérést még korrigál, ennél nagyobbat viszont már nem. Pl. a Polar S710i bringás pulzusmérő computerem is barometrikus magasságmérős, ott azonban nincs GPS alapú pontosítás csak hőmérséklet alapján korrigál. A kézikönyvében le van írva, hogyha a kézzel megadott magasságérték több mint 610méterrel eltér az általa (nyilván valamilyen "normál" légnyomásadatok alapján) számolt magasságértéktől, akkor azt nem fogadja el, hanem a saját maga által megsaccolt értékről indul.
[előzmény: (36465) 2008.12.16 14:39:58]

hozzászólásai | válasz erre | 2008.12.16 14:39:58 (36465)
"Ha jól értem az első 8 pont az kijelentés, csak az utolsó +2.5 pont a kérdés"

Én kifejezetten arra voltam kíváncsi, hogy az első nyolc pontot végigolvasva, te maradéktalanul egyetértesz-e azokkal!!!
[előzmény: (36461) jekaeff, 2008.12.16 14:26:37]

jekaeffhozzászólásai | válasz erre | 2008.12.16 14:26:37 (36461)
Hát igen, a barometrikus magasságszámítás eléggé komplikált dolog, könnyen lehet, hogy én is rossz következtetésekre jutottam itt-ott a GPS viselkedése alapján.

Ha jól értem az első 8 pont az kijelentés, csak az utolsó +2.5 pont a kérdés. :o)


A 30 percre utalást 1-2 helyen találtam a net legmélyebb bugyraiban, és nem is pont a csixre vonatkoztak.

A magasságadat leglátványosabb "visszakorrigálása" egy bringás Balaton-kör során volt, ennek nézegetése során tűnt nekem is úgy, hogy a magasságadat korrekciója meghatározott időközönként zajlik csupán és nem folyamatosan. Ekkor ugyanis a magasságadat egyik track-ponton még kb 80 méteres tengerszint feletti magasságot mutatott (helytelenül) a következőben (alig pár méterrel odébb) pedig hirtelen 107m-t, ami a helyes magasság. Azonban akkor amikor ezt szintdiagrammot néztem nem tűnt fel, hogy azon a helyen egy félórás pihenő volt és a csix 3m-es távolságalapú rögzítésre volt állítva.

Aznap nagyon viharos idő volt és a Balaton déli partján jöttünk vissza Keszthely irányából Siófok felé. Amit tudni kell erről a szakaszról, hogy szinte tükörsima, és egyetlen emelkedőt leszámítva 106-107m-es tengerszint feletti magasságon halad. Keszthelynél ez még így is volt, azonban Fonyód környékén a magasság elkezdett folyamatosan csökkenni egészen kb a 80m-es magasságig. Itt volt a már említett pihenő és utólag belegondolva az a lehetőség tűnik valószínűbbnek, hogy a korrekció azért volt ugrásszerű mert a megállás pillanatában még egy küszöbértéken belül volt a barometrikusan számolt magasság a GPS-eshez képest (20-25méter), az elinduláskor viszont már kívül esett ezen a tűréshatáron (tovább csökkent a barometrikus magasság) és ezért korrigált abban a trackpontban. Ha viszont ez igaz, akkor ez küszöbszint-átlépés alapú korrigálás megint egy új dolog, amit eddig egészen másképp gondoltam.


Szóval biztosat csupán a Garmin szoftveresei tudnának mondani, de ők aligha fognak.

Ja, és hogy mire jó a "fixed elevation"? Eddig csak egy dologról olvastam ezen fórum lapjain, hogy mire lehet jó, de aligha erre találták ki: segítségével át lehet verni a csixet repülőgépen, hogy mégse a barometrikus, hanem a GPS magasságot rögzítse (a mesterséges túlnyomás miatt ez jól jön), bár a kijelzőn ekkor is a barometrikus magasság jelenik meg. Ha jól emlékszem.
[előzmény: (36458) 2008.12.16 13:30:33]

hozzászólásai | válasz erre | 2008.12.16 13:30:33 (36458)
JEKAEFF

Ezt Írod:

"Legalábbis az első pár percben. Ha ugyanis engedélyezve van a GPS-edben az automatikus kalibráció, akkor a bekapcsolás után 10-20 percen belül már 4-5 méteres pontosságon belüli lesz a függőleges magasságkijelzés pontossága a valós magassághoz képest (főleg, ha jó a rálátás az égboltra, annak is főként a déli felére). Az automatikus kalibráció figyel arra is, hoyg ha hirtelen nyomsáváltozás van és az így számított érték nagyon eltér a GPS-magasságtól, akkor a barometrikus magasságot "utána állítja" az átlagolt GPS magasságoknak megfelelően. Ez az ellenőrzés azonban nem folyamatos, úgy vettem észre, hogy kb 30 percenként történik a korrekció ha szükséges."

Sosem értettem teljesen pontosan az automatikus kalibrációt a magasságnál, most még jobban megkeveredtem. Hadd vezessem le, hogy én hogy értem a csix működését, aztán javíts ki kérlek, hogy melyik pontban van a bug.

1. A 60csx alapvetően (adott esetben természetesen finomított) barometrikus magasságadatot közöl. Tehát ha a gyártás után sosem volt kalibrálva, sem kézileg, sem auto módon, akkor figyelembe vesz valamilyen gyárilag beállított tengerszintre vetített légnyomást, megnézi hogy éppen mennyi az aktuálisan mért, azaz a környezeti légnyomás, s a különbségből számol egy magasságadatot.

2. Ez a magasságadat "elevation" néven fut.

3. Akár kalibrálva lett kézzel, akár nem, akár be van kapcsolva az auto kalibráció, akár nem, ez akkor is alapvetően a barometrikus magasság, tehát mindig a légnyomásváltozás az a primér adat, amiből kiindul.

4. Ha kalibráljuk (kézzel) vagy kalibrálódik (auto), akkor az utolsó kalibráció pillanatában mért környezeti légnyomást veti egybe a később mért környezeti légnyomás adatokkal, s így számolja a magasságot

5. Nomármost, ha kézzel kalibráljuk, eldönthetjük, hogy mi alapján tesszük ezt. Egyértelmű, hogy ha ismerjük a pontos magasságot vagy a légnyomást, akkor ezt kell tennünk, mert ez után a magasságot ebből a pontos adatból kiindulva számolja, s ha az autokalibráció nincs bekapcsolva, akkor ismételten kijelenthetjük, hogy az innentől mért légnyomás változás által számolja ezt.

6. Amikor légnyomás adatot felhasználva kézikalibrálunk, a "pressure", amit meg kell adni, nem az "ambient pressure", hanem a tengerszintre vetített légnyomás, ami a csix-ben "barometer" néven fut.
Megj: ebben nem vagyok teljesen biztos, de sok értelme nem lenne vitatkozni a csix által mért környezeti légnyomással, hiszen máskülönben a kalibráció után 1 mp-cel mindenfajta helyváltoztatás nélkül ugorna a kijelzett magasság (elevation).Ebből fakadóan a meteorológiai állomásokon is a "barometer" adatnak kell elérhetőenk lennie

7. Amikor úgy döntünk, hogy a pontatlanabb GPS által mért magasság felhasználásával kalibráljuk, akkor az ebből fakadó hiba fennáll a követketkező kalibrációig (tfh nincsen változás a tengerszintre vetített légnyomásban)

8. Ha bekapcsoljuk az autokalibrációt, akkor az van, amit te is leírtál: ".ha hirtelen nyomásváltozás van és az így számított érték nagyon eltér a GPS-magasságtól, akkor a barometrikus magasságot "utána állítja" az átlagolt GPS magasságoknak megfelelően. Ez az ellenőrzés azonban nem folyamatos..."
Ebből az következik, hogy ha szándékosan félrekalibráljuk kézzel a csix-et, mondjuk 1000 méterrel, max 1 óra múlva már sokkal pontosabb "elevaton"-t és "barometer"-t jelez ki.

Ha mind a nyolc pontban minden helyes, még akkor sem értem, amit írtál:
"Ha ugyanis engedélyezve van a GPS-edben az automatikus kalibráció, akkor a bekapcsolás után 10-20 percen belül már 4-5 méteres pontosságon belüli lesz a függőleges magasságkijelzés pontossága a valós magassághoz képest "

+1 Ez azt jelenti, hogy az autokalibráció nem folyamatos ellenőrzés, de minden ki-bekapcs után lefut ez a kvázi ellenőrzés? Mondjuk a leírás valami ilyesmit írt, az viszont a kb. 30 perces utánállításról nem írt, ezért nem vagyok biztos a bekapcs utáni auto kalibrálásban sem.


+2 Ezen kívül, ha az a setup-ban a "variable elevation" helyett "fixed elevation"-re állítom, annak mi az értelme? Ez a leírás szerint a sima barométer funkció. Ha tényleg nem mozgok a csix-szel, ráadásul az auto calibration-t kikapcsolom, akkor milyen pluszt jelent ehhez képest a variable elevation-ről átállítani fixed elevation-re?
[előzmény: (36047) jekaeff, 2008.12.04 15:44:47]

jekaeffhozzászólásai | válasz erre | 2008.12.04 15:44:47 (36047)
A legjobb megoldás, ha olyan helyen kalibárlod, ahol ismered a magasságot. De az csak "aznapra" jó adat, másnapra (vagy frontátvonulás esetén már pár óra múlva is) már jöhet egy légnyomásváltozás és megint hülyeséget fog mutatni.

Legalábbis az első pár percben. Ha ugyanis engedélyezve van a GPS-edben az automatikus kalibráció, akkor a bekapcsolás után 10-20 percen belül már 4-5 méteres pontosságon belüli lesz a függőleges magasságkijelzés pontossága a valós magassághoz képest (főleg, ha jó a rálátás az égboltra, annak is főként a déli felére). Az automatikus kalibráció figyel arra is, hoyg ha hirtelen nyomsáváltozás van és az így számított érték nagyon eltér a GPS-magasságtól, akkor a barometrikus magasságot "utána állítja" az átlagolt GPS magasságoknak megfelelően. Ez az ellenőrzés azonban nem folyamatos, úgy vettem észre, hogy kb 30 percenként történik a korrekció ha szükséges.

A "GPS-magasság" sokkal pontatlanabb adat és elég nagyokat tud ugrálni, ha megnézed, majd 10 másodperc múlva ismét, akkor akár 10-15 méteres eltérés is lehet a két látott érték között.

A tuti megoldás tehát az, hogy bekalibrálod egy a házatokhoz közeli ismert magasságú pontnál, majd hazasietsz és megjegyzed az otthoni magasságot. Legközelebb pedig minden alkalommal amikor túrázni indulsz, otthon kézzel beállítod ezt az otthoni magasságértéket. Ha nincs ismert magasságú pont, akkor az is megfelelhet, ha 2-3 órán keresztül bekapcsolva hagyod autokalibráció mellett olyan helyen ahol jó a rálátás az égboltra, majd leolvasod a magasságot (nem a GPS magasságot, hanem a barometrikusat). Ez már 2-3 méteren belül lesz a valóságoshoz képest.
[előzmény: (36046) zakany, 2008.12.04 15:32:06]

zakanyhozzászólásai | válasz erre | 2008.12.04 15:32:06 (36046)
köszönöm szépen! még egy hülye kérdés.. ha már..
ezt a barométert mennyire kell kalibrálni? vagy hogy tudom pontosan kalibrálni?
menjek fel egy olyan helyre ahol pontosan tudom a magasságot? (nem sok ilyen helyet ismerek) vagy fogom és egy közeli "időjárás állomás" adatán leolvasom a légnyomást? vagy mennyire kell ezt kalibrálni? mert most teljesen értelmetlen adatokat mutat .. vagy 40 méterrel eltér a gps magasságtól..
[előzmény: (36044) magpet, 2008.12.04 15:24:56]

magpethozzászólásai | válasz erre | 2008.12.04 15:24:56 (36044)
Akadás csak akkor fordulhat elő, ha mindkettő be van kapcsova, és így tervezel útvonalat. Egyébként kiválóan megférnek egymás mellett. NaviGuide mellé a tuhu full verziót (utak+felületek+szintvonalak) ajánlom.
[előzmény: (36043) zakany, 2008.12.04 14:57:43]

zakanyhozzászólásai | válasz erre | 2008.12.04 14:57:43 (36043)
Lehet mindenkinek evidens, de nekem eddig csak turistautak volt a kütyün (csx60), ha felraktom az ajándékba kapott NG 5-öt kell valamire figyelni? (turistautak és utak + felületek) vagy más réteggel kell? nem fog összeakadni? köszi..


Bejelentkezés név:  jelszó:   tárolás [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a geocaching.hu oldalon is használhatod!

[ kezdőlap ] [ térkép ] [ + felmérések ~ ] [ + útvonalak ~ ] [ + poi ~ ] [ belépés ] [ faq ] [fórum] [email]

A weboldal működése és tartalma folyamatos fejlesztés alatt áll, köszönettel vesszük az észrevételeket a fejlesztési ötletek oldalon.
A turistautak.hu-ra feltöltött track-eket és a letölthető térképeket, azaz térképi adatbázist az ODbL licencnek megfelelően bárki használhatja.
Minden egyéb anyag előzetes írásbeli engedély nélkül csak magáncélra használható fel. jogi tudnivalók