Hogyan trackeljünk?
A majdani térkép-rajzoláshoz — és általában a GPS-es felhasználáshoz is — a lehető legpontosabb trackekre van szükség. Ezért egy útvonalat akkor tekintünk „letrackeltnek”, ha arról legalább két — egymásra erősen hasonlító — tracklog készült (persze ha van még több, annál jobb). Ezt követően a beérkezett trackekből kézzel rajzoljuk meg a letisztázott útvonalakat és kereszteződéseiket (ez az a pont, ahol az emberi tényezőt gép még nem tudja helyettesíteni!), ami utána letölthető az oldalról, illetve felhasználásra kerül az adott terület elektronikus turistatérképének elkészítésekor. A jelenleg letölthető térképek is így készültek.
Tartalom
Időalapúnál állíts 1-4 másodpercest időközt, függően attól, hogy milyen sebességgel haladsz és milyen időtartamúra tervezed a túrát. Indulás előtt mindenképpen számold ki, hogy a tervezett túra bele fog-e férni GPS-ed aktív track-memóriájába! 3mp-es beállítás esetén ~8,3 órányi log fér el 10000 trackpontban. MicroSD kártyával rendelkező készülékeken (Garmin eTrex LegendCx, VistaCx, Venture Cx, illetve GPSMap60C(S)x, GPSMap76C(S)x - tehát az x-es sorozat) - kapcsold be a memóriakártyára logolást! Ezzel gyakorlatilag "végtelen" log-kapacitást nyersz. 1mp-es log 1 óra alatt ~0,42MB helyet foglal el a kártyáról, tehát ha csak 5MB szabad hely maradt a térképek feltöltése után, egy egész napos túra akkor is ráfér 1mp-es beállítással. MicroSD kártya nélküli GPS-sel rendelkezők számára - a track-memória bővítésének lehetősége miatt - javallott ezt az oldalt meglátogatni.
Az időalapú log állás közben feleslegesen foglalja az értékes helyet, ezért - főleg a MicroSD kártyával nem bővíthető Garmin készülék esetén - javasolt a távolság alapú, lehetőleg 4 m-es beállítással logolni. 4 m/s, vagyis kb. 15 km/h feletti sebességnél (autó, bicikli) a 4 m-es beállítás ugyanúgy viselkedik, mintha 1 mp-es beállítást használnánk, vagyis másodpercenként egy trackpont kerül rögzítésre. Lassabb haladásnál (pl. gyalog) ritkábban rögzít trackpontot, álló helyzetben pedig elvileg egyáltalán nem, mint a másodpercenkénti logolás, hanem csak akkor, ha elmozdulás is van. A GPS-vevő pontatlansága miatt állás közben is születik néhány felesleges pont, de közel sem annyi, mintha minden néhány másodpercben tenne egy pontot. Másodpercenkénti logolást alkalmazva pl. egy tíz perces pihenő során egy 600 pontból álló felesleges „csomó” kerül a trackbe.
A néhány méteres távolság-intervallum beállítása a Garmin készülékek butasága miatt csak egy kis trükkel oldható meg. Mivel metrikus rendszerben a logolási beállításoknál csak kilométerben adhatunk meg értéket (mégpedig két tizedesjegyig, ami így legalább 10 m-es távolságnak felel meg), először a mértékegységeket át kell állítanunk yard alapúra (beállítások / mértékegységek / távolság/sebesség: yard). Yard-rendszerre való átállás után a tracklog beállításoknál már nem km, hanem yd a mértékegység, ekkor írjunk be 4.00 yd-ot (ezt [legalábbis 60/76-os készülékeken] két lépcsőben lehet megtenni). 4 yard némi közelítéssel megfelel 4 méternek (1 yard = 0,9144 méter, majdnem mindegy). Ha ez megtörtént, a mértékegység-beállításoknál visszaválthatunk metrikus rendszerbe, ekkor a tracklog beállítások megmaradnak (bár 0.00 km-t jelez ki a gép, de megjegyzi a beállítást és úgy is logol), a távolság/sebesség adatokat pedig a szokásos metrikus rendszerben kapjuk meg.
Garmin eTrex, Geko és Foretrex készülékeken a koordináták kb. 2 méteres kerekítése miatt nem javasoljuk az időalapú beállítást, használd a lehető leggyakoribb automatát. Ugyanezt javasoljuk minden olyan készüléken, amelyen nincs idő- és távolságalapú track.
Hosszú túrák részletes trackelésénél segítség lehet egy PDA, amire időnként le tudod menteni az aktív track-memóriát.
FIGYELEM: egyes GPS-ek a térképi vonalakon tartják az aktuális pozíciót, ha az 'úton tart' ('lock on road') funkció be van kapcsolva, és olyat is láttunk már (Garmin Navtalk GSM, iQue, GPSMAP 60-sorozat), hogy a track is a térképi vonalat másolta, nem a valódi pozíciót. Mindenképpen kapcsold ki az úton tartást, tehát mindig a GPS által mért pozíciót mutassa (ki / off, vagy 'at GPS location')!
Figyeld a műhold-állást! Ha a holdak egy egyenesbe állnak, készüléked pedig szemlátomást rossz pontosságot produkál (10 méter feletti pontosság), akkor inkább tarts ebédszünetet, adj a rendszernek egy kis időt, hogy helyreálljon a rend! Általában 15-30 perc várakozás komoly változást tud hozni a műhold-állás terén. Ha GPS-edben van barometrikus magasságmérő, igyekezz azt pontosan kalibrálni, mikor műholdakkal bőven ellátott helyen vagy, de útközben már ne kalibrálj újra! A GPS-t (vagy az antennát, ha külső antennát használsz) tedd olyan helyre, ahol semmi nem akadályozza a rálátást az égboltra. Ilyen hely lehet pl. a hátizsákod vállpántja vagy teteje, ill. kisebb készülékek esetében — akármilyen furán hangzik is — pl. a baseball-sapka kupolája.
Ha módod van rá, vigyél magaddal több gps készüléket! (Ha van két saját, az a legjobb, de ha tudatosan készülsz arra, hogy trackelni indulsz, akkor kölcsönkérheted a barátodét [ha ő épp nem megy veled trackelni... :D ]) Két készülékkel két logot tudsz csinálni egy bejárással, így megdupláztad a hatékonyságod! Három GPS sem értelmetlen dolog, a három egyidejű nyomvonalból ugyanis jól lehet látni, hogy melyik kettő fut együtt és melyik az, amelyik vételi nehézség miatt többet tévedett.
A GPS beállításai között találsz egy WAAS vagy EGNOS be/ki kapcsolót. Ez pongyolán fogalmazva arra használható, hogy bekapcsolt állapotban a track pontosabb legyen, mint ha csak a hagyományos GPS technológiát használná a kütyü a pozíció meghatározására. A rendszer már éles üzemben működik! A tapasztalatok szerint egyes esetekben minimális javulás észrevehető a használatával, máskor viszont minimális romlást okoz. Remélhetően a jövőben úgy fejlesztik majd az EGNOS-t, hogy Közép- és Kelet-Európa területén is mindig javulást eredményezzen. (Az EGNOS-ról bővebben az ESA honlapján olvashatsz.)
Leginkább hatékonyan úgy, ha magad rajzolod meg a bejárt útvonalat a térképre, ezzel külön leírás foglalkozik. Ha nem magad dolgozod fel a tracket, akkor már a bejáráskor gondolj arra, hogy aki a trackedet feldolgozza, valószínűleg még nem járt azon a helyen, ahol te végigmentél. A GPS 5-10 méteres bizonytalansága miatt nem kap teljesen pontos képet arról, hogy a track görbületei vajon valódi kanyarokból származnak-e, vagy csak a GPS kóválygott. Különösen a kereszteződésekben áll nehéz feladat előtt a rajzoló, hiszen kettőnél több vonal szinte sosem találkozik egy pontban. Sajnos hiába járod be a kereszteződés minden egyes irányát 30-50 méteren, mert a GPS átlagos vételi körülmények között még mindig nagyobbat téved, mint amennyi elég lenne kereszteződés pontos alakjának megrajzolásához, vagy akár a csomópont pontos helyének kijelöléséhez.
Mivel egy vonal általában csak két szárát érinti egy kereszteződésnek (ahonnan jöttél és amerre továbbmentél), ráadásul sokszor teljesen egyenesen haladsz tovább, ezért a legfontosabb, hogy rögzítsd egy útponttal a kereszteződés csomópontját. Kérdés, hogy minként tudod legjobban tudtára adni a rajzolónak, hogy melyik útpont mit jelent? A szokásos lehetőségek, ezek közül a bejárás körülményei döntenek:
Íme egy példa, a 147-es pont a valóságban a N47.56524 E18.85108 koordinátán van (Budai-hegység). A Z jelzésen haladtam, alulról felfelé, a rajz haladási (kereszteződéshez érkezési) irányban áll. Balról jött egy széles (jelzetlen) út, kicsivel később jobbra indul egy másik, ami az előzőnek nem közvetlen folytatása (50-100 méter eltolás van köztük), ezért annak a becsatlakozását is megfogtam egy ponttal, majd kicsit besétáltam az előzőbe, mert látszott benne egy újabb elágazás, ami csak ösvény volt, ezért rajzoltam szaggatottal a 149-es pontnál, majd végül ismét megfogtam egy ponttal a becsatlakozását, ez lett a 150-es pont.
Tanulságképpen egy képsor arról, hogy a Virágos-nyereg (N47.56557 E18.98974) bonyolult csomópontját hogyan kaptam meg először trackek formájában, majd hogyan egészült ki saját bejárásaimmal, közben milyen vázlatot rajzoltam róla és végül mi lett az eredménye a térképen. Sejthető, hogy ha csak az első kevés track állt volna rendelkezésemre, akkor mennyire rosszul rajzoltam volna a kereszteződést. Szerencsére ritka az ennyire bonyolult kereszteződés, de éppen az ilyeneknél szorul rá legjobban a pontos geometriára és topológiára a rajzoló, hogy a térkép majd jól el tudja igazítani azt, aki először jár arra.
Bármelyik megoldást is választod, a rajzolást nagyban elősegíti/gyorsítja, ha tracket te magad is feldolgozod feltöltés előtt (pl. a MapSource programmal). Azaz elnevezed az útpontokat, trackeket, kivágod a felesleges, zavaró részeket, megjelölöd, hogy hol volt biztosan jó (vagy épp rossz) a pontosság, stb. Minél több információt tudsz a trackbe - áttekinthető módon - beletenni, annál jobban használható lesz az anyag, mert rajzolás közben a "legkézreállóbb" információforrás maga a track.
Ha már sikerült teljesen megtömnünk a fejedet technikai szempontokkal, az alábbiakban összefoglaljuk az egész lényegét, hogy tisztán lásd, mi a hangsúlyos az egészben. A trackelés céljai:
Több Garmin-készülék is alkalmas arra, hogy a gyárilag megadott (jellemzően 10000) számú pontnál több pontból álló tracket rögzítsen. Ehhez a kütyüt működtető szoftvert (firmware) kell lecserélni egy olyan verzióra, ami engedi kihasználni azt, hogy a készülékben levő memória esetenként jóval nagyobb, mint ami a gyárilag beépített limitnek megfelelő trackpont tárolásához szükséges. Ha érdekel ez a bővítési lehetőség, akkor látogasd meg ezt az oldalt.
Felhasználónevedet és jelszavadat a geocaching.hu oldalon is használhatod!
[ kezdőlap ] [ térkép ] [ + felmérések ~ ] [ + útvonalak ~ ] [ + poi ~ ] [ belépés ] [ faq ] [fórum] [email]