turistautak.hu térképrészleteK+ jelzés GPS-szel
[ english

új hozzászólás | témák listája

Összesen: 7406 db hozzászólás

Lapozás: előző | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | ... | következő


olahtamashozzászólásai | válasz erre | 2019.08.21 23:32:25 (7406)
Már ne haragudj meg, de én ezt használom a spamok ellen többek közt.
A robotok nem találják ki, hogy a teonline = t-online ...
Ezek szerint nem csak a robotok :)
[előzmény: (7405) Old Eye, 2019.08.21 21:17:09]

Old Eyehozzászólásai | válasz erre | 2019.08.21 21:17:09 (7405)
Köszönöm a választ.
A téma lezárva.

------------------------------------------------------------------------------------------

Mail Delivery Subsystem
8:53 PM (0 minutes ago)
to me

Translate message
Turn off for: Hungarian
Error Icon
Address not found
Your message wasn't delivered to otamas@teonline.hu because the domain teonline.hu couldn't be found.
Check for typos or unnecessary spaces and try again.
The response was:
DNS Error: 1864310 DNS type 'mx' lookup of teonline.hu responded with code NXDOMAIN
Domain name not found: teonline.hu

---------- Forwarded message ----------
From: Old Eye
To: otamas@teonline.hu
Cc:
Bcc:
Date: Wed, 21 Aug 2019 20:53:27 +0200
Subject: Teszt
Szia, újra próbálom.
Old Eye


Nem csodálkozom rajtad.
Nem vagy egyedül. Sok felhasználónk nem bízik személyes adatai itteni védelmében, kamura változtatja a regisztráláskor még valós e-mail címét. Joga van rá, esetleges következményeit megtartja magának.
[előzmény: (7403) olahtamas, 2019.08.21 19:44:17]

Gőcze Lászlóhozzászólásai | válasz erre | 2019.08.21 20:18:15 (7404)
A vita legkisebb szándéka nélkül, csak az igazság kedvéért:
Az alábbi idézet abból az 2019.02.15-én kelt, többek között az alábbi két hozzászólóhoz is eljuttatott levélből származik, amelyben jeleztem, hogy felhagyok, azaz, izé alnibell felhagy a túrautak kódolási munkájával.

"- A http://turistautak.hu/dev.php -en 2017 nyarától ('17.07.31-től) megjelent javaslataimat ott leírt vagy azokkal
konform módon történő megvalósításához nem, illetve csak az előzetes hozzájárulásom kikérését követően
járulok hozzá."


Azaz egy csöpp figyelemmel kiolvasható belőle a továbbvitel feltétele. Okafogyottá nem alnibell nyilatkozata tette a BRYGO-t.
Volna mit írnom még, de már nem teszem.
[előzmény: (7403) olahtamas, 2019.08.21 19:44:17]

olahtamashozzászólásai | válasz erre | 2019.08.21 19:44:17 (7403)
"A levél ismeretlen email cím miatt visszapattant."
Ehhez nincs hozzáfűzni valóm, azaz inkább megtartom magamban...

Az MTSZ sok sok évvel ezelőtt érdeklődött a turistautak.hu iránt, akkor az egyezség nem sikerült, az vonat elment.
Most az MTSZ-nek van saját nyilvántartása, az általa immáron 4. éve finanszírozott jelzésekről, a festési szakaszolással.
Mivel így szép lassan előáll egyfajta nyilvántartás, a BRYGO meg amúgy sem alkalmas az egyes jelzések különböző dátummal felújított állapotának tárolására, és ezt nem is tekinti feladatának, így nyugodtan felfüggeszthető ebből a szempontból a fejlesztése.
Alnibell meg amúgy is deklarálta, hogy nem járul hozzá a használatához, így végképp okafogyottá válik a használata.
[előzmény: (7402) Old Eye, 2019.08.21 18:44:37]

Old Eyehozzászólásai | válasz erre | 2019.08.21 18:44:37 (7402)
Szia Gőcze László!

A közelmúltban dolgoztam ezen a területen. Én se jutottam eredményre. Feladhatod. Feladhatjuk.
Azért hagyok egy kiskaput, hátha valamikor beindíthatjuk a jelzett turistautak katalogizálásnak támogatását. Optimista vagyok, de most ebbe több energiát már nem fektetek be.

Összefoglalom, amit tudni érdemes róla. Egy év alatt túlléptünk a jelen helyzetértékeléseden.


Rég elmúlt az idő a jelzett turistautak nyomvonalainak tárolása felett. Hasonlón egy letöltött térképhez, egy eltárolt nyomvonal egyből avulásnak indul, mivel megszűnt a kapcsolat közte és a folyton változó térképadatbázis adatai között.

Akinek szüksége van egy útvonal adataira, elégt csak kijelölni a raszteresen, megkapja a szerkesztők legjobb tudomása és igyekezete szerinti legfrissebb terepi nyomvonalat, indulhat másnap a túrájára.
Eltárolhatja, de ha később újra meg akarja tenni ugyanezt az utat vagy ajánlja másnak, nyilván újra lekéri, mert a régi nyomvonala könnyen köszönő viszonyban sincs már a jelenlegivel.

Túramozgalmak/zarándokutak előre elkészített nyomvonalainak kínálása is már értelmetlen. Ki is vezetjük ezt a szolgáltatást.

Ha egy túramozgalom/zarándokút valamely szakaszának adatai kellenek, elég megkeresni a raszteresen, beállítani a követendő turistaútjelzést, rákattintani a tetszés szerinti be- és kilépési pontra, pár másodperc múlva kész is, letöltheti és indulhat. (Aki a túramozgalom/zarándokút hivatalos szakaszolásához ragaszkodik, szedje le a szükséges adatokat a fenntartó honlapjáról, az egyetlen hiteles forrásról.)

Nyomvonalak archiválását ideje elfelejteni.


Jelzett turistautaknál már van lehetőség bármely jelzett útszakasz bármely pontjára kattintva lekérni a rajta futó turistaútjelzések teljes nyomvonalait - Turistaútjelzések kigyűjtése.
A processz listát állít össze mindegyik turistaútjelzés teljes nyomvonaláról, hosszukkal, szintkbségeikkel, letölthető GPX/GDB/KML adatokkal, megmutatja azokat külön-külön térképen, magassági profiljaikat is.


Jelzett turistautak katalogizálása

Amikor alnibell/Gőcze László előállt a BRYGO ötletével, nagy rációt láttam benne.
Nem tudtam, most se tudok arról, van-e egyáltalán használható turistaútkatalógus a turistautak fenntartói, az MTSz és a megyei szervezetek kezében. Úgy láttam, nagyon kell egy egységes rendszer - nem nekünk, tuhu-nak, púp lenne hátunkon, hanem - a turistautak hálózatának szervezőinek, karbantartóinak.

Egy ilyen katalógus létrehozása nem a turistautak.hu feladata, nem tartozik a profiljába, csak a technikai hátteret - turistaútjelzések nyomvonalainak pillanat alatti összeszedését és az azokra épülő katalógus, mint adatbázis üzemeltetését - szívesen biztosítja az MTSz-nek ill megyei szervezeteinek, minden feltétel, mint szerver kapacitás, szoftver háttér, hozzáértés, jóakarat megvan hozzá.
Az MTSZ-nek, mint központnak kell megállapítania a katalógus adat- és értékkészletét, pl a turistaútjelzések nyomvonalainak egyedi azonosítóit, elnevezéseik névkonvencióit, a megye nevét, az utolsó jelzésfestés kezdetét/végét/végrehajtóját stb stb ; ezek nem tartoznak ránk, szerkesztőkre; lesz azonban egy tuhu-s adatmező, amit a tuhu fog kezelni, amivel létrehozza a turistaútjelzések nyomvonalai és egyedi azonosítói közti kapcsolatot és úgy oldja meg a turistaútjelzések nyomvonalainak esetleges változásait, hogy mind a katalógus kezelőinek, mind a szerkesztőknek nem kell velük foglalkozniuk.

Mivel alnibell/Gőcze László minden jel szerint nem járt sikerrel ötletével a potenciális felhasználóknál (, t.i. egy év alatt nem jelentkeztek), próbáltam lépni.

Vagy egy hónapja mailt-t írtam egyetlen olyan szerkesztőnknek, akiről tudtam, nemcsak jól ismeri a témát és a turistaútjelzés festések és karbantartások területét, de benne is dolgozik, olahtamas-nak. Felvázoltam a fentebb leírt lehetőséget és feltettem a kérdést, érdekli-e az MTSz-t és a megyei szövetségeket egy jelzett turistautak katalógusának létrehozása és kizárólagos jogú kezelése a tuhu szerverén úgy, hogy mi adjuk a turistaútjelzések mindig friss nyomvonalait és biztosítjuk a katalógus üzemeltetését.
A levél ismeretlen email cím miatt visszapattant.

Úgyhogy inkább mással foglalkozom. De a lehetőség ilyen együttműködésre megmaradt.
[előzmény: (7401) Gőcze László, 2019.08.20 12:26:30]

Gőcze Lászlóhozzászólásai | válasz erre | 2019.08.20 12:26:30 (7401)
Az elvtelen elhallgatás, a kérdések sorozatos válasz nélkül hagyása rákényszerített arra, hogy immár a valós nevemen újra regisztrálva rávilágítsak arra, hogy a BRYGO-kódolás körül kialakult állapot mostanra teljesen tarthatatlanná vált.
Nem a saját szórakoztatásomra találtam ki, nekem nincs rá szükségem. Ugyanakkor, ha létezik, akkor a nyomvonal módosítások során figyelembe kellene venni a már meglévő BRYGO-kódokat (is). Ez eleddig egyszer sem történt meg. Javítgatom ahogy rálelek egy módosult nyomvonalra, de ez nem járható út.

El kellene már végre döntenetek, hogy maradjon avagy se? Az utóbbi esetben törlendő az öt BRYGO-mező az adattáblából, ahogy azt hónapokkal ezelőtt a "fejlesztési ötletek"-nél is jeleztem. http://turistautak.hu/dev.php

Ha viszont fenn kívánjátok tartani, akkor a regisztrált felhasználóknak hozzáférést kellene hozzá adni, hogy a GeoJaunt alatti lekérdezés lehetősége nekik is rendelkezésre álljon.
(Az Index vonatkozó, amúgy lekezelő stílusú fórumán - lehet, hogy csak látszólagosan - érdeklődés mutatkozott a GeoJaunt által kinyerhető adatok iránt, de nem tudtak utánajárni.)

Az biztos, hogy egyelőre nincs jobb egységes túraút nyilvántartás, mint amilyent a BRYGO-kódolással ki lehetne alakítani.

Legutóbb azt kérdeztem, hogy a kiválasztásnál megadható lenne-e egy olyan feltétel, hogy az öt BRYGO mező valamelyikében benne van-e a keresett ötjegyű kód? Ez is válasz nélkül maradt.
Pedig, ha igen a válasz, akkor a többszörös fonódások is korlátozás nélkül kezelhetők lennének.

Döntsetek, ne halogassatok!
Az is válasz, ha ezt a bejegyzést törlitek.

-bj-hozzászólásai | válasz erre | 2019.07.28 19:54:59 (7400)
Beállítások->megjelenítés->szimbólum mérete: kicsi. És máris normálisan mutatja.
[előzmény: (7399) Hev, 2019.07.27 14:15:01]

Hevhozzászólásai | válasz erre | 2019.07.27 14:15:01 (7399)
Azért érdekes, hogy ugyanazt a térképet letöltve vajon a POI-k , jelzések egy jó része miért nem látszik a 6.16.3 alatt, míg a régebbi 6.15.7 mutatja. (a fehér négyzetekre gondolok)
[előzmény: (7398) Old Eye, 2019.07.26 20:08:04]

Old Eyehozzászólásai | válasz erre | 2019.07.26 20:08:04 (7398)
Valóban, nagyon szép.

Különben nem zavar. MapSource-t csak transzferre használom, ezért se érdekel a BaseCamp. Fizetnék is egy lebutított MapSource-nak, ha csak másolni lehet vele. Nagy.

Ha böngészni akarok, keresni valamit, POI-t, geoládát, a raszterest veszem elő, mindig a legfrissebb állapotot mutatja (a MapSource térképei telepítésük után azonnal avulásnak indulnak). Jól jön, hogy ha valamit érdekesnek találok, az útvonaltervezővel egyből meg is tudom nézni, hogy juthatok el oda.

Amúgy tiszteletre méltónak tartom POI állományunkat. Közel 200 ezer POI. Nem semmi. Még nem volt, hogy nem találtam meg, amit kerestem. Bár tudom, az állomány java része elavult.

Ha meg az utak adataira vagyok kíváncsi, MapEdit-nél nincs jobb (térképszerkesztők használják, nem igazán ismert).
Ilyenkor mindig frissen töltöm le a tájegységet és mindig kikapcsolom a POI-kat és a track-eket, feleslegesek, egy sóhajnyi idő és már tölthetem a gépre, a MapEdit is pikk-pakk kidobja a képernyőre, nincs szívás.
[előzmény: (7395) Hev, 2019.07.26 17:31:50]

eagahozzászólásai | válasz erre | 2019.07.26 17:38:01 (7397)
Játszik velem a gép. Most, hogy visszamentem, újra megnyitottam szépen megjelent. Mindent köszönök.

eagahozzászólásai | válasz erre | 2019.07.26 17:34:21 (7396)
Ugyanezt telepítettem, 6163

Hevhozzászólásai | válasz erre | 2019.07.26 17:31:50 (7395)
Hát ez elég csúnyán néz ki! Nekem a 10 éves verziójú 6.15.7-el ilyen, és ez tökéletes.
https://photos.app.goo.gl/e9WyBXZ5wqiED7d4A
[előzmény: (7394) Old Eye, 2019.07.26 16:11:44]

Old Eyehozzászólásai | válasz erre | 2019.07.26 16:11:44 (7394)
Letöltöttem a mai Turistatérkép telepítő domborzatárnyalással és 5 méteres szintvonalakkal, a turistautak saját színükkel kiemelve (körülbelül 157 MB) telepítőt és felraktam.

A Dobogókő környéke ezzel a térképpel nálam MapSource 6.16.3 alatt így néz ki:



Milyen verziójú MapSource-t tettél fel? Ha Discover javaslatádt fogadtad meg, meglehet, annyira öreg, hogy erre nem képes.
[előzmény: (7393) eaga, 2019.07.26 14:14:55]

eagahozzászólásai | válasz erre | 2019.07.26 14:14:55 (7393)
Köszönöm a segítséget, nem könnyen, de megvan. Már csak egy gond van, hiba töltöttem le ezt - Turistautak domborzatárnyalással és
5 méteres szintvonalakkal** + - - - - turistaútjelzésekkel,színes turistaút-kiemeléssel -
a turistautak mégsem a saját színükkel jelenik meg, hanem csak jelezve.

Hevhozzászólásai | válasz erre | 2019.07.26 12:26:46 (7392)
Ne bajlódj, pucold le ha van MapSource maradék és ezt letöltve felmegy a program!


Discover
hozzászólásai | kütyük | válasz erre | 2019.07.25 10:52:59 (77645)
A jelenleg letölthető TopoGuide Magyarország 2.12c telepítője olyan öreg, hogy még most is a MapSource-t telepíti.
[előzmény: (7390) eaga, 2019.07.25 14:51:34]

olahtamashozzászólásai | válasz erre | 2019.07.25 18:24:46 (7391)
Jobb egérgomb -> új -> szöveges dokumentum
[előzmény: (7390) eaga, 2019.07.25 14:51:34]

eagahozzászólásai | válasz erre | 2019.07.25 14:51:34 (7390)
Nagyon sajnálom, de halvány fogalmam sincs róla, hogy hogyan kell létrehozni egy text fájlt. A régebbi gépemen is win10 van, mégis minden gond nélkül telepítettem annak idején. Szóval ez nem megy. Kaphatok valami bővebb segítséget? Bizonyára van, vagy lesz másnak is ilyen gondja.

Old Eyehozzászólásai | válasz erre | 2019.07.24 19:55:21 (7389)
http://www.turistautak.hu/garmin.php?registry#exes

Keress rá 'Registry bejegyzések' szavakra, ott a pontos leírás.

Ha a gépeden már van MapSource, első lépésben gyaluld le!

Menni fog!
[előzmény: (7388) eaga, 2019.07.24 18:31:55]

eagahozzászólásai | válasz erre | 2019.07.24 18:31:55 (7388)
Új gépen Windows 10-re szeretném a Mapsource programot telepíteni. Nem sikerül, régebbi verziót keres. Kérem, ha lehetséges leírni a telepítés menetét - egyszerűen.

Jujuhozzászólásai | válasz erre | 2019.07.08 20:44:49 (7387)
Keresd MagPet-et, és neki is elég ez!
[előzmény: (7386) softi, 2019.07.08 14:57:33]

softihozzászólásai | válasz erre | 2019.07.08 14:57:33 (7386)
Köszönöm!

Konkrétan a garmin.hu-ra gondoltam.
[előzmény: (7385) Old Eye, 2019.07.08 13:24:46]

Old Eyehozzászólásai | válasz erre | 2019.07.08 13:24:46 (7385)
Ha extra szolgáltatásokra, lehetséges kedvezményekre vagy kíváncsi:
A hozzászólásokban szereplő linkek geocaching oldalain narancssárga színnel, a turistautakén pedig aláhúzva jelennek meg, mint az enyémben is. Egy kattintás.
Kedvezmények igénybe vétele esetén egyes helyeken - ahol van internet - elég bemondanod az itteni azonosító számodat (1961), ahol nincs, általában elhiszik, hogy tag vagy.
[előzmény: (7384) softi, 2019.07.08 12:43:11]

softihozzászólásai | válasz erre | 2019.07.08 12:43:11 (7384)
"A 2018-as évtől kezdődően kártyát évente csak egyszer - mindig decemberben - gyártunk. A kártyát az aktuális Geoszilveszteren lehet személyesen átvenni, a többi kártyát pedig január legelején postázzuk."

Ha év közben lépek be akkor mit kapok?
[előzmény: (7206) Old Eye, 2017.11.04 20:59:05]

Old Eyehozzászólásai | válasz erre | 2019.06.15 20:22:41 (7383)
A Locus legújabb frissítésében (3.38.4) javították a hibát.
Most már használható az offline térkép letöltés.
[előzmény: (7381) Grizzly57, 2019.06.06 10:49:22]

Old Eyehozzászólásai | válasz erre | 2019.06.06 12:34:04 (7382)
Ha a turstautak.hu szervere ilyen, 562/363/18 tilekérést kap, visszautasítja, mert nem M.o. területére mutat.

Úgy látom, a Locus Map Pro 3.38.3 A turistautak "Classic" online térképet kell megnézni közelebbről, az kéri ezt a tile-t.
Erre nincs rálátásom.
[előzmény: (7381) Grizzly57, 2019.06.06 10:49:22]

Grizzly57hozzászólásai | válasz erre | 2019.06.06 10:49:22 (7381)
Köszönöm a választ! De nem valószínű, hogy ez a hiba, mert egy egészen kis, Magyarország belsejében lévő terület kijelölése esetén is ezt a hibaüzenetet kapom. Az lehetséges, hogy a turistautak térkép szervere dolgozik hibásan?
[előzmény: (7380) Old Eye, 2019.06.03 16:40:13]

Old Eyehozzászólásai | válasz erre | 2019.06.03 16:40:13 (7380)
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Slippy_map_tilenames alapján kiszámitható a tile bal felső sarkának pozíciója lat/lon-ban.
A kért tile nem M.o. területére mutat.
Ha egy térképszolgáltatónál nincs meg a kért tile, vagy üres (fehér) PNG file-t ad vissza vagy, mint esetedben, hibaüzenetet.
[előzmény: (7379) Grizzly57, 2019.06.03 14:06:43]

Grizzly57hozzászólásai | válasz erre | 2019.06.03 14:06:43 (7379)
Sziasztok! Samsung A520(2017) Android 8.0.0

Locus Map Pro 3.38.3 A turistautak "Classic" online térkép kijelölt részlete
a letöltési parancsra

Folyamat sikertelen probléma a távoli szerveren...
Error: 2, title: 562/363/18

Hibaüzenettel már az elején leáll.

Mi a megoldás?
Köszönettel
Grizzly57

Old Eyehozzászólásai | válasz erre | 2019.05.18 13:09:58 (7378)
Vettem.
Gondolkodnom kell, hogyan tovább.
[előzmény: (7377) Güszi, 2019.05.17 16:06:34]

Güszihozzászólásai | válasz erre | 2019.05.17 16:06:34 (7377)
Alnibell kérésének teszek eleget az alábbi hozzászólás itteni közzétételével:

http://forum.index.hu/Article/viewArticle?a=151381569&t=9012640

Szeretném megjegyezni, hogy nem értek egyet a paraméterek törlésével. Én nem foglalkoztam eddig útvonalak kódolásával, és annak eredményét sem nézegettem, de ha már van, akkor nem kéne törölni, hátha valaki felkarolja az ötletet.
UFF

Old Eyehozzászólásai | válasz erre | 2019.05.10 08:14:51 (7376)
Ez egy igen építő jellegű, informatív hozzászólás volt.
Köszönöm!
[előzmény: (7375) mgpx, 2019.05.09 22:43:33]

mgpxhozzászólásai | válasz erre | 2019.05.09 22:43:33 (7375)
Rossz érzéseim vannak bármely olyan kéréssel szemben, ami a tereptárgyak jogszerűtlen létesítésére hivatkozva kéri a térképes adatbázis módosítását. A jogszerűséget a fizikai valóságban kell helyreállítani (pl a jelzés kiszürkítésével), nem a digitális másolatában.

A konkrét bejelentést egy aggodalmaskodó felhasználó tette, meglehetősen erős kifejezésekkel ("Minden túrázó figyelmét fel kell hívni arra, hogy aktív használatú katonai területen és azok védőzónájába önhatalmúlag ne jelöljenek ki turistaútvonalakat és ezeket semmilyen formában ne publikálják mert nemcsak önmagukat hanem másokat is közvetlen életveszélynek tehetnek ki.") . Emiatt elég alaposan utána kérdeztünk, és a helyi természetjáró szervezetek is, Berki Zoli is megerősítették, hogy egy engedély nélkül felfestett jelzésről van szó (ezért nincs a papírtérképeken). Új nyomvonalak engedélyeztetése folytán nemrég egy friss HM határozat is született, ami előírta a szabálytalan jelzés megszüntetését - így a jogszerűtlenséghez nem férhet kétség. Időközben talán már meg is történt a kiszürkítése.

De ez így elég ingoványos talaj, nem lehet minden bejelentés jogi hátterét kivizsgálni, itt is csak a nagyon nyomós körülmények miatt foglalkoztam vele.

A korlátozás alá eső területek (lőterek és védőzónáik, fokozottan védett természeti területek stb) térképes megjelenítése szerintem is nagyon hasznos. Pláne a modern kor GPS-es turistái számára, akik szabadon mozognak a jelzés nélküli úthálózaton is, és nem feltétlenül vannak tudatában, ha tilosban járnak.
[előzmény: (7354) Old Eye, 2019.05.08 14:58:00]

Old Eyehozzászólásai | válasz erre | 2019.05.09 16:25:34 (7374)
Nyilván itt a turistautak.hu sajátosságai miatt a fonódó jelzésekkel gond lehet...
Ebben van az alnibell féle projekt jelentősége. Minden egyes turistaútjelzést egyenként vizsgálja.

A "Nincs hibás turistaútjelzés" az milyen algoritmus alapján képződik?
Minden egyes megvizsgált turistaútjelzés megfelel a turistautak.hu saját szabványának, amit Modras írt le.
Elfogadott színkódok: "K","P","S","Z","V","F","E"
Elfogadott alakjelek: '+','3','4','Q','B','L','D','2','I','X','MZ','m+','SG','SJ','PM','RC','C','T','/','Y','*','O','oo','LO','+<','*T'
(Persze, a vizsgáló algoritmus finomabb, pl, 'KRC' szin/alak párosítást nem fogad el, "+","3","4","Q","B","L","D","2","I","X" alakjeleknél megköveteli a színkódot stb).
[előzmény: (7370) olahtamas, 2019.05.09 13:39:43]

olahtamashozzászólásai | válasz erre | 2019.05.09 14:59:01 (7373)
Szerintem ezt akkor még ők sem tudhatták, bár ki tudja...

Itt is lesz egyenesítés a kanyargós úton ha minden igaz:
http://turistautak.hu/properties.php?id=972912
De én már csak annak hiszek, amit a saját szememmel láttam :)
[előzmény: (7372) Güszi, 2019.05.09 13:56:06]

Güszihozzászólásai | válasz erre | 2019.05.09 13:56:06 (7372)
OK, hogy a jelzés akkor van kész, amikor megszárad a festék, de ha tudjuk, hogy várhatóan hol lesz festés, és az új nyomvonal még nincs a térképünkön, akkor ha valaki épp arra jár, akkor felmérheti az útvonalat.

Ha pl. a BKT nyomvonalának változásakor tudtuk volna, hogy a kitáblázott terelő út csak ideiglenes, és a végleges terelő út máshol lesz, akkor a Nagy-Galla "alatt" járva azt is felmérhettem volna.
[előzmény: (7371) olahtamas, 2019.05.09 13:44:41]

olahtamashozzászólásai | válasz erre | 2019.05.09 13:44:41 (7371)
+1
Valóban, aki fontosnak tartja, az szokta jelezni nekem is, hogy tegyem már fel a digitális térképre az új jelzését!
Sőt vannak az előre preferált majd ott változni fog című megkeresés is, de ezekre azt szoktam mondani, hogy a jelzés akkor van kész, ha megszáradt a festék :)
[előzmény: (7369) Güszi, 2019.05.09 13:22:21]

olahtamashozzászólásai | válasz erre | 2019.05.09 13:39:43 (7370)
Jó kis link, el is mentettem a kedvencek közé! Sokszor jön olyan feladat, hogy egy távoli tájegységben hivatkozik egy jelzés változására, így pl Hevesben a kék barlang pirosra változott című bejelentéskor nem kell annyit keresgélni, hogy hol is van az a fránya kék barlang jelzés. Itt egy térképes link: http://overpass-turbo.eu/s/IQm

Visszatérve az alapkérdéshez:
Nyilván itt a turistautak.hu sajátosságai miatt a fonódó jelzésekkel gond lehet, mert sajnos néha ugyan azon a szakaszon más szervezet tartja karban az egyik és más a másik jelzést.
Ez persze leginkább zarándokutak esetében van így.
Viszont a turistautak.hu előnye, mivel szakaszokhoz vannak rendelve a turistajelzések, így egy szakaszos felújítás esetén jobban kezelhető a felújítás dátuma.

A "Nincs hibás turistaútjelzés" az milyen algoritmus alapján képződik?
[előzmény: (7368) Old Eye, 2019.05.09 12:28:25]

Güszihozzászólásai | válasz erre | 2019.05.09 13:22:21 (7369)
"... erre nincs idő."

Nekem az a tapasztalatom, hogy arra nincs idő, amit nem tartunk fontosnak.


Természetesen nem gondolom, hogy bárkit bármire kényszeríteni kéne, az lenne a jó, ha a jelzésfestők természetesnek
tartanák a tájékoztatást, pl. honlapjukon.

Vannak már szép példák arra, hogy a terepen kiraknak tájékoztatást, de legalább ennyire fontos lenne, hogy a sokak által használt digitális térképeket készítők kapjanak tájékoztatást.
[előzmény: (7366) BáthoryPéter, 2019.05.09 11:40:59]

Old Eyehozzászólásai | válasz erre | 2019.05.09 12:28:25 (7368)
Itt, turistautak.hu-n technikailag van rá lehetőség, nem is kell sokat dolgozni a kivitelezésen.

Megvannak hozzá az alapok -
- a jelzett turistautakról bőséges információt szolgáltató processz
- alnibell túraútvonal katalógusa
- a térképadatbázisban a 'jelzés minősége/utolsó felújítása' attribútumok kiegészíthetők újakkal

Igény, hozzáállás, hozzáértés kérdése minderre szolgáltatást építeni.
Csak kell egy rendszerterv, kivitelezés és valaki, aki az egészet kézben tartja és üzemelteti.
[előzmény: (7358) olahtamas, 2019.05.08 23:56:38]

Old Eyehozzászólásai | válasz erre | 2019.05.09 12:08:57 (7367)
A hazai teljes földúthálózat térképét digitális, GPS készülékre tölthető formában sehol.

A két ismert digitális turistatérképszolgáltató, a turistautak.hu és az openstreetmap.com emberei saját szabad idejükben dolgoznak, saját pénzükből, tagdíjakból, adományokból tarják fent infrastruktúrájukat. Nem várható el tőlük az ország összes útjának rögzítése, azért sem, mert profiljuk alapján elsősorban turisztikailag fontos, érdekes területekre fókuszálnak, a kifejezetten erdészeti, mezőgazdasági stb utakra érthetően nem sok figyelmet fordítanak.

Aki turistaként járja a terepet GPS készülékkel a kezében, alapból kikapcsolja az útontartás funkciót, annak csak autós navigációnal van létjogosultsága. Gyakori, hogy egy-egy utat csak egy-két felméréssel, műholdas felvételek alapján vagy bemondásra rögzítenek. Mindig fenntartással kell kezelni a letöltött térképadatok pontosságát, bármilyen forrásból is származnak.
[előzmény: (7360) Oerdescu, 2019.05.09 08:11:39]

BáthoryPéterhozzászólásai | válasz erre | 2019.05.09 11:40:59 (7366)
Egyetértek. Én is kapok néha információt a térképész kollégáktól (Cartographia), és viszem fel OSM-re. Persze nem lehet mindent. Egyrészt ha információt kapnak valami változásról, nem feltétlenül nézik meg, hogy a két nagy digitális térképen jól van-e, mert erre nincs idő. A telefonon beérkezett pontosításokat le kéne írniuk, nyilván erre sincs idő. És vannak a jövőben módosuló útvonalak, amiket papír térképre át kell vezetni, de digitálisra még nem. Na ezeknek a számontartására sincs erőforrás.

A jelzésfestők nem tudom, miért nem működnek közre szorosabban a térképrajzolókkal, de el tudom képzelni, hogy hasonló a probléma. Ők jelzést festenek, azt tekintik feladatnak, szívügynek, és nem a térképeket, arra se idejük, se kedvük. Motiválni lehet őket, elmagyarázni, hogy miért fontos a friss információ a túrázók számára, de adatszolgáltatásra kényszeríteni őket nem lehet. (De javítsatok ki, ha tévedek, nem ismerem ennyire a jelzésfestés rendszerét.)
[előzmény: (7365) olahtamas, 2019.05.09 11:04:39]

olahtamashozzászólásai | válasz erre | 2019.05.09 11:04:39 (7365)
"adatot kell szolgáltatni, vagy továbbra is "megtartják maguknak az információkat"."
Itt a kell szócskán lenne a hangsúly, mert ugyebár nem kell adatot szolgáltatni a térképkészítők felé.
Viszont célszerű lenne, hogy ez automatikus legyen.
Jelenleg a hosszú évek során az alakult ki, hogy jó esetben a hagyományos térképek készítőit értesítik néha a változásokról, ill. a kiadás előtt lektorokkal átnézetik a papírtérképeket, amelyért vagy kapnak díjazást vagy nem, de ez más kérdés.

Az esetünkben ugyebár nincs hagyományosan térkép kiadás, de elgondolkodtató, hogy esetleg érdemes e kiküldeni a területen festőknek a tevékenységük színterének kivágatát, hogy nézzék át mennyire fedi a valóságot!

A hagyományos térképkészítők lefedettsége nem országos.
És pl. akár érdekeltek, akár nem, legutóbb az egyik papírtérképes cég embere figyelmeztetett, hogy hol változott a jelzés!
És ez amúgy kölcsönös, tehát ha én veszek észre hibát az ő térképükön, vagy valahol változott a nyomvonal én is megírom.
Tehát van békés egymás mellett élés!
A legfontosabb, hogy a turisták a lehető legpontosabb térképekkel menjenek az erdőbe, legyen az akár papír akár elektronikus.

[előzmény: (7364) Güszi, 2019.05.09 10:32:18]

Güszihozzászólásai | válasz erre | 2019.05.09 10:32:18 (7364)
Azt hiszem, hogy a nyilvántartással kapcsolatos megközelítéssel van a probléma.

Szerintem az alap nem a térkép, az útvonalnak ui. csak egy ismérve a nyomvonal. Nagyon fontos, de ez "leírható" térképtől függetlenül is. Szerintem tehát az elsődleges az útvonal leírása (végpontok, érintett - a térképen is azonosítható - pontok neve, jelzés színe és formája, stb.). A leírás tartalmazhatja a kezelőt és az engedélyt, ez mind-mind térképtől független.

Én azon tevékenykedek, hogy legyen egy ilyen lista.


Fontos természetesen a hossz, és a szint, ezen adatok forrása a térkép.

2016-ban rögzítettem az állapotokat, most épp azon ügyködök, hogy átnézzem a változásokat. Ezek leginkább a nyomvonal változásai, de ha lesznek konkrét adatok, akkor természetesen nem tartom meg magamnak.
Épp most néztem a Soproni-hegység dokumentációját, 50 útvonal volt, ennyi van ma is. A hossza mintegy 400 kilométer, ennyi ma is.

Szerintem a fenntarthatóság legfontosabb kritériuma az, hogy azok, akik útvonalak létesítésével, fenntartásával foglalkoznak, elfogadják-e, hogy adatot kell szolgáltatni, vagy továbbra is "megtartják maguknak az információkat".
A hagyományos térképkészítők már bebizonyították, hogy együttműködés kell. A verseny miatt ezek a cégek értelemszerűen nem érdekeltek abban, hogy az információ olyanoknál is meglegyen, akik ingyenes térképeket szolgáltatnak.
Én ebben látom az egyik fő okát annak, hogy nincs központi nyilvántartás.
[előzmény: (7361) olahtamas, 2019.05.09 09:01:29]

Güszihozzászólásai | válasz erre | 2019.05.09 10:15:32 (7363)
Szerintem nincs vita, legalábbis én nem vitatom, hogy elfogadhatjuk, hogy a nyilvántartások elkészítése, naprakészen tartása és ennek hosszútávú menedzselése NEM önkéntesek szabadidős tevékenysége.

A probléma ott kezdődik, hogy évek óta nem vállalja fel senki.


Kora tavasszal úgy nézett ki, hogy lesz szervezet, melynek ez lesz a feladata, de úgy látszik ez a döntés csúszik.
Az államigazgatás úgy működik, hogy kell jogszabály, mely előírja a feladatot, és megnevezi annak végrehajtóját.
Erre várunk, de úgy néz ki, a jogszabály megalkotása lassú folyamat.

Sürgetni nem tudom, ígéret van, de ezzel ugyebár sokra nem megyek.

Én úgy tudom, hogy a jogi bejegyzés milliárdos nagyságrendű, legalábbis ez a becslés.
[előzmény: (7362) cseremoha, 2019.05.09 09:45:35]

cseremohahozzászólásai | válasz erre | 2019.05.09 09:45:35 (7362)
"Az csak a hab lenne a tortán, ha a megyék is komolyan vennék a nyilvántartást"
- sokkal könnyebb lenne komolyan venni a nyilvántartások elkészítését, naprakészen tartását, a hiányzó engedélyek beszerzését, stb, amennyiben elfogadnánk, hogy ezen dolgok hosszútávú menedzselését nem várhatjuk el önkéntesek szabadidős tevékenységeként!
- azokkal a megyékkel mi legyen, ahol már nincs megyei szervezet?

"közutakhoz hasonlóan" - a közutak -- a turistautakkal ellentétben -- jogilag és fizikailag is léteznek. A turistautak jogi bejegyzése egyrészt jogalkotói feladat, másrészt utána a bejegyzés költségeit valakinek állnia is kell.
[előzmény: (7361) olahtamas, 2019.05.09 09:01:29]

olahtamashozzászólásai | válasz erre | 2019.05.09 09:01:29 (7361)
Ha a megyék nyilvántartásait össze tudjuk hasonlítani a térképünkön szereplő utakkal, már az is nagy előrelépés.
Az csak a hab lenne a tortán, ha a megyék is komolyan vennék a nyilvántartást és az engedélyeket is tartalmaznák.
Nagyon messze vagyunk még az ideális állapottól, tennivaló rengeteg!
Álláspontom szerint, csakis egy országosan egységes nyilvántartás lehet a végső cél, amelynek biztosított a fenntarthatósága.
Leginkább egy államilag szabályozott és fentartott, törvényi keretekkel alátámasztott, a turistautakat a közutakhoz hasonlóan védettséget biztosító rendszer lenne jó!
Ugyebár, ha valaki egy közutat eltorlaszol, akkor az önkormányzatoknak van pl. jogi lehetősége lépéseket tenni.

Sajnos ettől nagyon messze vagyunk.

Jelenleg 3 országos lefedettségű nyilvántartásra alkalmas rendszer van:
tuhu,osm,mtsz(kukackás)
Hogy melyik milyen állapotú az más kérdés, de legalább van esély arra, hogy egy adott útról tartalmazzák a geometriai adatain túl, a kezelőjét, felfestés dátumát, engedélyét, állapotát.

Ezen adatok kitöltése nem lehet egy önkéntes feladata, ill. ha valaki be is vállalja, rengeteg munka és nem fenntartható.
Ha valamelyik rendszert a jelzésfestők egységesen el tudják fogadni, és áttérnek a használatára, akkor már sokat javulna a helyzet, de ezzel kapcsolatban nekem sincsenek illúzióim.

Esetleg ha vegyesen használnák, és lenne valami megfeleltetés a rendszerek között, akkor egy ügyes programmal talán össze lehetne fésülni az adatbázisokat, ami kidobná a hiányokat, ellentmondásokat.

A jövő még túl messze van...
[előzmény: (7359) Güszi, 2019.05.09 08:07:21]

Oerdescuhozzászólásai | válasz erre | 2019.05.09 08:11:39 (7360)
Sziasztok

Tudnátok-e segíteni a következő témában? Sokat járok földúton, különböző okok miatt. Gyakran használom a Garmin Etrex-30 GPS készülékemet, de azt tapasztalom, hogy a térkép a meglévő és járt földutak nagy részét nem ismeri. A BaseCamp-ben megtervezett útvonallal is összezavarodik, ha pl az "úton tartás" funkció aktív, hiszen nem tudja, hogy ott út van, ahol éppen megyek.

Kérdés tehát; találok-e valahol GPS-be tölthető földút hálózat térképet?

Köszi szépen.


Üdv;
Dani

Güszihozzászólásai | válasz erre | 2019.05.09 08:07:21 (7359)
Szerintem nem kell 10 kattintás:-)

A viccet félretéve vannak útvonalak, melyekről már tudjuk, hogy ki a kezelője, és azt is, hogy mikor volt felújítva.
Mindez rögzítve is van, elvben tehát lekérdezhető.

Az engedélyről nincs információ, ezért nem érdemes kattintgatni.

Más.
Nemrég volt szó az illegális K3 jelzésről.
B-A-Z megye vonatkozásában, emennyire én belelátok a rendszerbe, az történt, hogy minden Borsod-Abaúj-Zemplén megyei útvonal kezelőjeként be lett rögzítve kezelőként a megyei szervezet. Ez az útvonal is a megyében van. Azt nem tudom, hogy a megyei szervezet tud-e erről, de ha tudna, akkor ezt kiszúrta volna, gondolom én.

A megyei honlapon árnyaltabb a kép, igaz, ott csak a felújított útvonalakról van információ, de tudható az egyesület is.
Tolna megye és Baranya megye komplettnek tűnik.

Ami az általam készített nyilvántartást illeti, folyamatosan töltöm fel, de számomra most nem ez a legfontosabb.
Azt nem hiszem, hogy az engedélyeket a megyékben nyilvántartanák, de kétségtelen, hogy ez is fontos információ. Van még tennivaló!
[előzmény: (7358) olahtamas, 2019.05.08 23:56:38]

olahtamashozzászólásai | válasz erre | 2019.05.08 23:56:38 (7358)
Én azzal is kiegyeznék ha 10 kattintásból le lehetne kérdezni, azokat a turistautakat, amelyeknek nem tudni, hogy ki a kezelője és mikori az engedélye illetve a felújítás dátuma.
[előzmény: (7355) Old Eye, 2019.05.08 15:08:53]

Hevhozzászólásai | válasz erre | 2019.05.08 18:40:24 (7357)
eltérhet-e bizonyos körülmények esetén a tapasztalati valóságtól? Pl. elég erős indok-e az emberélet kockáztatása ?

Jó kérdés, csak rossz helyre címezve. deklaráltan merev látásmód esetén, állandó többesszámban megszólalva (ami a felelősség alóli kibújás jele) nyilván nem a túrázó a fontos.
Nagyon jó példa erre, hogy a Kerteskőnél zsákutcába került túrázó lett okolva azért amiért olyan úton akart menni ami nem járható. 2 év után persze korrigálva lett a térkép.

Mostanában nálam az OSM használata fokozottan előtérben van, a K-i országrészben lényegesen többet mutat és valahogy bizodalmam is van benne.

Mióta világ a világ a térkép feladata a tájékoztatás a terepen. Olyan utakat tartalmazzon amik valóságban is léteznek, olyan jelzett utakat tartalmazzon amelyek a gyakorlatban is léteznek és hivatalosan is használhatók.
Ne mutasson jelzettnek olyan utat ami valójában bármilyen okból hivatalosan már nem turistaút. Az őszi, téli vadászati korlátozásoknál gyakran kitétel az, hogy a jelzett utakon szabad túrázni esetleg időbeni korlátozással. Az erdészet nagyon jól tudja, hogy melyik út az ami hivatalos turistaút és a felelőssége ezekre terjed ki. Az a térkép ami máshová vezeti a túrázót veszély helyzetet okozhat és azt nem szabad megengedni. Ha baleset történik akkor deklaráltan ki is a felelős?
Nagyon jó példa erre Somogy itt nem látni # jelzéseket a térképen, ha egy utat hivatalosan megszüntetnek akkor azt leveszik a térképről. Ez így helyes akkor is ha a terepen még ott maradt néhány sok éves jelzés.
[előzmény: (7352) mgpx, 2019.05.07 21:26:24]

Lapozás: előző | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | ... | következő

Egy lapon megjelenő sorok száma:

új hozzászólás | témák listája


Bejelentkezés név:  jelszó:   tárolás [regisztráció]

Felhasználónevedet és jelszavadat a geocaching.hu oldalon is használhatod!

[ kezdőlap ] [ térkép ] [ + felmérések ~ ] [ + útvonalak ~ ] [ + poi ~ ] [ belépés ] [ faq ] [fórum] [email]

A weboldal működése és tartalma folyamatos fejlesztés alatt áll, köszönettel vesszük az észrevételeket a fejlesztési ötletek oldalon.
A turistautak.hu-ra feltöltött track-eket és a letölthető térképeket, azaz térképi adatbázist az ODbL licencnek megfelelően bárki használhatja.
Minden egyéb anyag előzetes írásbeli engedély nélkül csak magáncélra használható fel. jogi tudnivalók